Nytt kollo för tjejer som spelar hårdrock
Rocken och hårdrocken hör till musikbranschens allra mest mansdominerade genrer. I sommar tar Studiefrämjandet och hårdrocksfestivalen Sweden Rock ett gemensamt initiativ för att uppmuntra, stödja och främja tjejer som vill spela hårdrock, genom att starta Sweden Rock-kollo.
Unga tjejer börjar musicera i ungefär samma utsträckning som unga killar, men tyvärr är det oproportionerligt få av dem som väljer att ägna sig åt hårdrock. Orsakerna till detta är sannolikt många och komplicerade, men klart är att det kommer att krävas både attitydförändringar i samhället i stort och långsiktiga insatser från musikbranschens alla aktörer för att komma till rätta med situationen.
Studiefrämjandet och Sweden Rock Festival vill bidra till att göra skillnad. Utöver den scen för ny musik som vi drivit på festivalen i 13 års tid (Nemis – New Music in Sweden) tillkommer i år ett skräddarsytt rockkollo för tjejer.
– Inom vår verksamhet märks det redan i tidiga åldrar att det finns en föreställning om att hårdrock är någon slags killgrej, säger Burt von Bolton på Studiefrämjandet.
– En anledning till detta som ofta nämns är att tjejer traditionellt inte har haft så många kvinnliga förebilder att se upp till inom hårdrocken. Med Sweden Rock-kollo kan vi nå ut på en ny nivå och visa intresserade tjejer att de hör hemma i banden och på scenerna lika mycket som i publiken.
Inspirera och kicka ut fördomar
Sweden Rock-kollo arrangeras för tjejer i åldern 13 - 17 år, under samma vecka som festivalen går av stapeln. Kollot kommer bland annat att innefatta ett studiebesök på festivalen och är förlagt till det anrika Hällevikslägret som ligger i närheten. Där det finns förutsättningar för att rigga upp flera replokaler så att deltagarna kan leva, lära och andas rockmusik i tre dagar.
- Syftet med Sweden Rock-kollo är att sammanföra och inspirera unga tjejer som vill spela rockmusik i band. Vår förhoppning är att många som idag sitter ensamma på kammaren och spelar här får en chans att utveckla sina kunskaper tillsammans med andra och därmed stärks i sitt intresse, säger Sofia Lindqvist Lacinai, marknadschef på Sweden Rock.
Kollot kommer att ledas av medlemmarna i bandet Browsing Collection från Skövde. De är erfarna kolloledare och har dessutom själva stått på scenen på Sweden Rock Festival. Mimi Brander 20 år, leadsång och kompgitarr i Browsing Collection, berättar:
- Vi har alla i bandet tidigare fått möjligheten att åka iväg på liknande musikläger, när vi precis hade börjat spela musik och vi vet precis hur mycket det kan ge. Det känns så himla häftigt att få möjligheten att inspirera och peppa kids som är i samma ålder som vi var när vi började lira. Som musikbranschen ser ut idag så är den extremt mansdominerad. Vi har dessvärre erfarenheter av att det ibland leder till en nedtryckande och sexistisk jargong hos musiker, arrangörer och andra inblandade. Det är något vi får stå ut med i princip varje gång vi är ute och giggar och vi vill påverka detta på vårt sätt, genom att inspirera fler brudar och icke-män till att våga ta steget och bara kicka skiten ur alla fördomar!