• Välj län: Hela Sverige
  • Byt

    Du kan välja län när som helst för att få mer relevant information på webbplatsen.

    Välj län nu

    Innehållet på den här webbsidan blir mer relevant om du väljer län.

    Välj län nu
    Visa inte igen

Innehållet på den här webbsidan blir mer relevant om du väljer län.

Välj län nu
Visa inte igen

Du kan välja län när som helst för att få mer relevant information på webbplatsen.

Välj län nu

Studiefrämjandets e-tjänst

Här hittar du länken till och information om Studiefrämjandets e-tjänst. I e-tjänsten kan du hantera dina studiecirklar och evenemang via dator, mobil eller surfplatta.

Till Studiefrämjandets e-tjänst

I Studiefrämjandets e-tjänst kan du skapa underlag till arrangemang för din grupp eller förening och skicka in till oss eller som cirkelledare rapportera närvaro i en e-lista. E-tjänsten är byggd på en plattform som är gemensam för alla studieförbund och utvecklas av bransch- och intresseorganisationen Studieförbunden i samverkan.

Hur gör jag för att börja använda Studiefrämjandets e-tjänst?

För att börja använda e-tjänsten, behöver du få behörighet av din kontaktperson på Studiefrämjandet. De behörigheter som finns är:

  • Skapa arrangemang
    Med denna behörighet kan du skapa underlag för arrangemang och skicka in till din kontaktperson. Du kan samordna skapandet av arrangemang åt din grupp eller förening.

    Har ni många arrangemang, kan ni vara flera i en förening med denna behörighet.
  • Registrera närvaro
    Är du cirkelledare hittar du din närvarolista i e-tjänsten och kan där rapportera närvaro.

Du kan även ha båda dessa behörigheter.
Prata med din kontaktperson på Studiefrämjandet vilken behörighet som passar dig och din verksamhet.

Support

I e-tjänsten finns ett hjälpavsnitt med instruerande filmer, anpassade för både dator och mobiltelefon.

Om inte filmerna kan svara på din fråga, ta kontakt med Studiefrämjandet.

På din startsida i e-tjänsten hittar du kontaktuppgifter till den person på Studiefrämjandet som har ansvar för dina arrangemang. Har du behov av hjälp kontaktar du denna person.

Hitta din kontaktperson via kontakta oss

Vanliga frågor & svar kring e-tjänsten

Ditt användarnamn är ditt fullständiga personnummer utan bindestreck:
ÅÅÅÅMMDDXXXX. Ex 199812311234 eller ditt LMA-nummer (8 siffror).

Öppna webbläsaren i din telefon och gå till https://etjanst.studieframjandet.se.

I Safari ser du en kvadratiskt ikon med en pil i. Tryck på den och välj ”Lägg till på hemskärmen”.

I Chrome bör du se tre prickar i övre högra hörnet. Tryck på dessa och välj ”Lägg till på hemskärmen”. Nu har det skapats en genväg till e-tjänsten i din telefon, precis på samma sätt som en app.

Obs! Det finns olika modeller av mobiltelefoner. Om du inte hittar rätt med våra instruktioner kan du söka i din webbläsare på: ”Lägg till på hemskärm” följt av namnet på just din telefonmodell.

 

Du kan inte närvarorapportera på en sammankomst som inte har varit än.
Du kan heller inte närvarorapportera på sammankomsten om en vikarierande ledare ”äger” den.

Om en vikarierande ledare äger träffen kan du som huvudledare ändra tillbaka till dig själv som ägare under ”Ändra sammankomst”.

Ska samma grupp fortsätta ses, så har du efter att du har signerat din lista, möjlighet att begära en ny lista.
Missar du att göra det i detta läge så kan du söka upp listan under menyn Visa > Slutförda. Där kan du duplicera (kopiera) listan – med eller utan deltagare och välja ett nytt startdatum för nästa lista.

 

E-tjänsten skickar dig notiser om händelser gällande dina arrangemang. 
Det kan vara att du har skapat ett arrangemang som är godkänt eller startat eller att du som cirkelledare har fått ditt nya arrangemang skickat till dig. Det kan också vara så att din kontaktperson saknar eller sett felaktiga uppgifter i ditt signerade arrangemang och skickar det tillbaka till dig för komplettering. Då får du komplettera med de uppgifter som saknas och signera igen.

Obs! Dessa notiser går inte att ta bort för tillfället, men kan komma att bli ett val i e-tjänsten så småningom.

Arrangemanget har sammankomster som inte är behandlade.
Alla sammankomster måste vara behandlade för att arrangemanget ska kunna signeras. Endast sammankomster som genomförts kan signeras.

Arrangemanget har minst en sammankomst som saknar närvaro eller antal studietimmar.

Arbetsplanen är inte ifylld
Om arrangemanget har en arbetsplan inlagd måste alla fält fyllas i för att signering ska bli möjlig.

Vikarierande ledare har inte signerat sina träffar
Om arrangemanget har en vikarierande ledare som har genomfört träffar, måste denne signera sina träffar i arrangemanget innan huvudledare kan signera arrangemanget i sin helhet.

E-tjänsten fungerar i de flesta moderna webbläsare, som Chrome, Safari, Firefox och Edge.
Internet explorer är en webbläsare som inte längre utvecklas. E-tjänsten är därför inte byggd för att fungera i den.

Stöter du ändå på problem:

  • prova först att öppna e-tjänsten i en annan webbläsare
  • prova att logga in från en annan dator, telefon, surfplatta
  • prova att logga in i inkognito-/inprivateläge
  • prova med att rensa din cache i webbläsarinställningarna
  • om du använder dig av en sparad länk/favoritlänk, ta bort den och gör en helt ny
  • skaffa ett nytt lösenord genom att klicka på glömt lösenord

Om inget av ovanstående fungerar – skicka ett meddelande till din kontaktperson på Studiefrämjandet.

Om det är kostnad på arrangemanget eller att du har en lön avtalad med din kontaktperson, behöver du en behörighet för att lägga till fler sammankomster än det som är planerat.

Salen som är vald på arrangemanget är markerad som bokningsbar i vårt system. Då kan ingen annan än din kontaktperson på Studiefrämjandet lägga in nya träffar eller ändra dag/tid.

Det kan bero på att det finns en övre gräns för antal deltagare i din lista.
Meddela din kontaktperson att du behöver kunna lägga in fler deltagare.
Ändringen sker direkt när din kontaktperson ökat antalet deltagare.

Om du får en varningsruta om att arrangemanget är förlängt, beror det på att din kontaktperson redan har kopierat arrangemanget till ett nytt. Vi rekommenderar dig då att avvakta tills e-listan dyker upp i din inloggning eller att du ställer frågan till din kontaktperson om det är mer akut.

 

En "bunt kulturprogram" hittar du i menyn under Hantera > Registrera närvaro och på din startsida om du har flera kulturprogram att rapportera. Du kan öppna alla i en bunt och välja att rapportera och signera en, flera eller alla på en gång.

Det uppstår ibland problem med att öppna BankID-appen vid signering, framför allt i androidtelefoner som Samsung som har inbyggda webbläsaren Samsung Internet, men också i andra androidtelefoner. 
För det flesta handlar det om första signeringen. Då kan man ha fått en säkerhetsfråga och har råkat klicka på Avbryt. Då har man nekat att BankID får öppnas per automatik på den webbsidan, men detta går att ändra i sina mobilinställningar.

Det lättaste sättet att komma runt problemet är att använda en annan webbläsare, t ex Google Chrome.

Det går också att ändra inställning för Samsung Internet (eller annan webbläsare som har samma problem) så att BankID öppnas automatiskt. Instruktionen nedan gäller för Samsung, men kan se likvärdig ut i andra mobiler:

1. Öppna Internet på Samsung-mobilen
2. Gå till Inställningar, som du hittar i menyn längst ner till höger
3. Scrolla ner till och klicka på alternativet Användbara Funktioner
4. Slå på funktionen "Öppna länkar i andra appar"