Hej

Vi har placerat cookies på din digitala enhet för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Om du vill veta mer kan du läsa om cookies här.

  • Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Guidekurs

Stadsvandringar, naturutflykter och museivisningar. Att guida är att berätta något för dem som vill lyssna. Roligt, uppskattat och inget som bara proffs kan pröva på. Det gäller bara att komma igång. Det är just vad som händer på Studiefrämjandets och Turistföreningens guidekurs. (Ur Cirkeln nr 3 2017)

Lite nervöst är det allt, när guidekursens deltagare sprider sig över Tantolunden, den stora stadsparken på Södermalm i Stockholm. I små grupper ska var och en nu genomföra en kort egen guidning. För några är det premiär, andra har testat tidigare.

Alla har fått var sitt faktaunderlag av kursledningen. Någon ska berätta om parkens historia, en annan om en gammal friluftsteater och en tredje om Ekermanska Malmgården, en 1700-talsherrgård i parken.

Nu gäller det att göra det så bra som möjligt. Och visst lyckas det, även om den starka solen gör läsplattan oläsbar för en av guiderna, och att den där friluftsteatern är väldigt svår att lokalisera.

Efteråt samlas alla på den stora gräsmattan, pustar ut och konstaterar att det gick bra, och att den gamla klyschan övning ger färdighet fortfarande gäller.

Nyttig kunskap

Många föreningar och kommuner satsar på guidningar i organiserad form, och besökarna strömmar till. Det gör att behovet av guider växer. Och det behöver inte vara svårt, men självklart finns mycket att lära för den som vill vässa sin förmåga.

Sussi Andreasson från Studiefrämjandet och Cattis Lindberg från Svenska Turistföreningen leder tvådagarskursen, som samlat ett tiotal personer från hela landet.
– Lite planering och eftertänksamhet är bra om du ska guida. Liksom att du kan ditt ämne, även om du inte behöver kunna svara på alla frågor, säger Cattis Lindberg.

Nybörjarmisstag

Ett vanligt nybörjarmisstag är att tro att en guide måste spotta ur sig fakta hela tiden. I stället handlar det om att skapa en helhetsupplevelse, för alla sinnen.
– En bra guide ger deltagarna ingångar till egna reflektioner. Närvarokänslan är viktig, säger Cattis Lindberg.

Lika viktigt är bemötandet.
– Vi tar upp frågor om ett gott värdskap på kursen. Om hur man får människor att känna sig välkomna, i en grupp eller i en förening, påpekar Sussi Andreasson.

Det viktigaste för en nybörjarguide är att komma igång och våga. Därför övningen där alla får testa att guida, trots kort förberedelsetid.
– Du kan planera din guidning i det oändliga men det är inte säkert att det blir bättre för det, säger Sussi Andreasson.
– Varför inte själv testa en spontanguidning med polarna i parken eller visa och berätta om din hemstad för några nyanlända?

Utmanande – och roligt

Lustfyllt och givande. Det menar Anders Forsberg och Katrin Jones Hammarlund om möjligheten att guida.

Anders Forsberg, 72, från Umeå är aktiv i Turistföreningen och stugvärd i Aigertstugan på Kungsleden. I flera år har han genomfört kortare utflykter med besökare till stugan.
– Jag har fem höjdpunkter per utflykt. Jag berättar om naturen och kulturen runt Aigertstugan. Det ska vara allsidigt och inte för faktatungt. En upplevelse på fjället ska också innehålla tystnad.

Guidekursen är ett sätt för Anders att fylla på kunskapen.
– Jag vill också inspirera andra att bli guider. Vi behöver få in fler unga i Turistföreningen, säger han.

Katrin Jones Hammarlund, 45, arbetar på Studiefrämjandet i Stockholm, tidigare på Naturskyddsföreningen. Hon är verksam i ett projekt som ska underlätta för personer med funktionsnedsättning att komma ut i naturen. Här är naturvägledning viktigt.
– Naturupplevelser är ingen självklarhet för alla, säger hon.

Guidekursen är ett bra tillfälle att lära sig mer, inte minst genom att byta tankar och erfarenheter med de andra deltagarna.
- Det är att utmana sig själv att prata inför en grupp. Men jag har aldrig mött en guide som tycker att det är tråkigt.

Anders och Katrins 5 tankar om guidning:

  1. Väck intresset. Börja med en häpnadsväckare som samlar gruppen och skapar förväntningar.
  2. Locka fram leendet. Få folk skratta genom att bjuda lite på dig själv.
  3. Öppen och ärlig! Lämna plats för frågor – och meddela ärligt om du inte kan svaret!
  4. Ordning och reda. Var tydlig (nästan övertydlig) med allt praktiskt vad gäller utrustning, tider, säkerhet etc.
  5. Tid för tystnad. Förmågan att ta in fakta är begränsad. Ge tid för tystnad och eftertanke under guidningen.

OM GUIDEKURSEN

Guidekursen pågår två dagar och genomförs gemensamt av Studiefrämjandet och Svenska Turistföreningen.

Tanken är att deltagarna ska sprida kunskapen vidare i sina föreningar på hemmaplan, så att fler vill och vågar pröva lyckan som guide. Delar av kursen består av Studiefrämjandets cirkelledarutbildning L1.

Några av momenten på kursen är: grupprocesser • Lärstilar, sinnen, kommunikation • Värdskap • Att förbereda guidningar • Säkerhet • Kroppsspråk • Om folkbildning • Praktisk guideövning

Läs mer om Studiefrämjandet och naturguidning här.

Ledarutveckling i tre steg

Ledarutveckling heter Studiefrämjandets utbildning för cirkelledare. Varje år deltar cirka  3 000 personer i ledarutvecklingen. Det finns tre steg, där varje steg omfattar ungefär en dags studier. Kursen handlar om pedagogik och om att leda en grupp, alltså inte om cirkelämneskunskaper.

I ledarutvecklingen varvas föreläsningar med grupparbeten och pedagogiska övningar. Kursen genomförs oftast under fredag–lördag, men endagskurser och kvällskurser förekommer.

En del ledarutvecklingskurser är temainriktade, till exempel på musik, utomhuspedagogik eller guidning.

L1 fokuserar på VAD

  • Vad händer i en grupp?
  • Vad påverkar vår inlärning?
  • Vad är folkbildning?
  • Vad betyder det att leda en cirkel?
  • Om Studiefrämjandets idé och organisation.

L2 fokuserar på HUR

  • Hur kan jag påverka gruppens dynamik?
  • Hur kan jag bli bättre på att kommunicera?
  • Hur ger man bra feedback?
  • Vad finns det för inlärningsprocesser?

L3 fokuserar på JAG

  • Vem är jag och vilka sidor visar jag av mig själv?
  • Vilka är mina värderingar och vilka är andras?
  • Vad har mitt ledarskap för betydelse för gruppens processer?

Läs mer om att guida hos Studiefrämjandet!

Ur Cirkeln nr 3 2017.

  • Text: Thomas Östlund
  • Senast ändrad: 2 september 2020