• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Låt Facebook bli föreningens skyltfönster

Många föreningar finns på Facebook – men långt ifrån alla. Varför, kan man fråga sig. Att synas på Facebook är ett enkelt och billigt sätt att berätta om din förening och vad som händer där. Här några frågor & svar som hjälper dig att komma igång. (Ur Cirkeln nr 4 2020)

Vad är Facebook?

Facebook är en plats på Internet där privatpersoner och organisationer kan kommunicera med varandra. Tre av fyra svenskar använder Facebook. I hela världen finns två miljarder användare. Mer än var fjärde människa på jorden använder Facebook!

Vad är en organisationssida på Facebook?

En sida där föreningen, inte du som privatperson, informerar och kommunicerar med andra. Det är gratis att starta en organisationssida.

Hur skapar vi en organisationssida?

För den som är helt ny på Facebook kan det vara lite krångligt. Facebook har en bra hjälpfunktion som ni kan använda er av. Det bästa är nog att hitta någon kunnig som kan guida er. Se bara till att hen inte gör allt jobbet, det är ju ni som ska lära er.

Vad börjar vi med?

En Facebooksida behöver en del grundarbete i starten. På den så kallade startsidan anger ni vilka ni är och vad ni gör. Logotyp, bilder, karta, kontaktuppgifter och länkar kan också läggas till. Ni kan förbättra startsidan och även ändra inställningar allt eftersom.

Vem ska ansvara för Facebooksidan?

Den som startar en organisationssida kallas på Facebookspråk administratör. Men flera kan vara med och ansvara för sidan. Ni bestämmer själva vilka som ska ha olika behörigheter, alltså rätt att göra vad. Flera redaktörer är en fördel, men utse någon i gruppen som har det främsta ansvaret och lite extra koll på sidan.

Hur ofta ska jag som redaktör titta på vår Facebooksida?

Svårt att säga generellt, men en sida utan nya inlägg på veckor eller månader blir 
ointressant. Tänk så här: Hellre regelbundet och långsiktigt än jätteofta i början och sedan ingenting.

Vad ska vi visa?

Berätta om det som hänt och kommer att hända i föreningen. Låt Facebook bli ert skyltfönster, mot medlemmarna och resten av världen. Innehållet beror så klart på vad ni är för slags förening. Vill ni driva opinion för en samhällsfråga eller locka fler till era aktiviteter? Oavsett vilket, en bra tumregel är att både tänka: ”Vad vill vi berätta?” och ”Vad väcker människors intresse?”

Kan vi berätta om kommande aktiviteter?

Ja, det är en av de stora fördelarna med Facebook. Det finns en särskild funktion där du kan skapa offentliga evenemang. Mycket användbart för att bjuda in till era öppna aktiviteter.

Hur får vi folk att hitta till vår Facebooksida?

Uppmana alla medlemmar att följa sidan, och att de i sin tur bjuder in sina vänner på Facebook att göra samma sak. Följarna får upp era inlägg i sitt flöde. Aktiva Facebooksidor – med många inlägg och kommentarer – får större spridning. Det beror på att Facebook gillar och belönar sidor där det händer saker. Det finns mycket trix och fix för att få spridning på er sida. Det kan ni utveckla allt eftersom.

Dela ett inlägg, vad betyder det?

Att någon som ser ett inlägg på Facebook genom en enkel knapptryckning delar det vidare till sina vänner. Uppmana era medlemmar att dela föreningens inlägg. Deras vänner kan då i sin tur dela inlägget till sina vänner. Ibland säger man att ett inlägg blir ”viralt”, vilket betyder att ett inlägg delas och delas vidare på Facebook, så att det i bästa (eller värsta) fall kan nå miljontals människor.


Går det att annonsera på Facebook?

Det går att betala för att Facebook ska sprida ett inlägg till personer som har Facebook, men inte följer föreningens sida. Ni kan rikta er till olika målgrupper utifrån ålder, bostadsort, utbildningsbakgrund med mera. För att annonsera måste ni koppla ett betalkort till er sida. Priset avgörs av hur mycket spridning ni vill ha på inlägget, med hundra kronor kommer ni ganska långt.

Text, foton, film? Vad funkar bäst?

Tänk själv hur du tar till dig information. Ingen tvekan om att våra ögon snabbt dras till bilder. Med mobilen går det nu lätt att göra bra bilder och filmsnuttar. Det här betyder inte att texter är fel. Vissa långa textinlägg på Facebook blir lästa och kommenterade av många. Det bästa är text och bild i en lagom mix – alltid med ett intressant innehåll!

Ska vi svara på vad andra skriver eller gillar/ogillar på vår sida?

Ja, det är alltid bra att ni svarar på reaktioner och meddelanden. Det hör till god ton, och all interaktion är bra för spridningen av sidan.

Kan vi ta bort saker som är fel eller kränkande?

Ja det kan ni. Det är bra att ni redan från start bestämmer er för några förhållningsregler för vad som gäller på er sida och skriver ned detta. Titta på hur andra föreningar gör och bestäm vad som ska gälla hos er. Ni kan även blockera användare som beter sig kränkande.

Friluftsfrämjandet Södertälje

Facebook – en del av vår framgång

– Våga börja! Allt måste inte vara rätt från start. Det är Jenny Nilssons bästa råd till alla föreningar som ännu inte finns på Facebook. Att föreningar har allt att vinna på att vara där, det vet Friluftsfrämjandet i Södertälje.

För Friluftsfrämjandet i Södertälje är Facebook den främsta kanalen att nå ut, både till medlemmar och allmänheten. Jenny Nilsson, 46, är en av föreningens 1 600 medlemmar och arbetar aktivt med Facebooksidan.

– Vi startade för tio år sedan och har bara positiva erfarenheter av Facebook, det har betytt mycket för att vi nu växer och når ut till fler, säger hon.

På senare år har Facebook blivit mer allmänt, och därmed en allt bättre kanal.

– Nu finns även pensionärerna på Facebook. 
I Södertälje finns också många som inte är födda i Sverige, som inte har en aning om vad Skogsmulle är. Vi når ut till dem nu på ett helt annat sätt än för tio år sedan. Tidigare visste de inte ens att vi fanns.

Når många för liten peng

Ledarledda fritidsaktiviteter är Friluftsfrämjandets signum. I Södertälje är verksamheten bred, med bland annat Skogsmulle, kajak, skidor, skridsko och vandringar. Allt bygger på ideellt arbete. På Facebooksidan visas bilder och berättelser från verksamheten, och även information om föreningen. Inläggen når sidans nära 2 700 följare och delas vidare av många.

Att kunna marknadsföra aktiviteter är en av de stora fördelarna med Facebook, menar Jenny Nilsson. Föreningen annonserar regelbundet, vilket på Facebook innebär att ett inlägg sprids till personer som inte följer eller känner till Friluftsfrämjandet.

– Man når ganska många för en liten peng. Vi kan rikta våra inlägg till särskilda målgrupper och det är bra. I början annonserade vi för att öka synligheten och få fler följare, nu gör vi det mer för att marknadsföra kommande event.

Många redaktörer

En förklaring till framgången tror Jenny Nilsson är att man valt att ha många redaktörer med behörighet att göra inlägg. Just nu är de ett femtontal. Alla ska ta del av den policy som finns för redaktörerna.

– Vi har skrivit ner några enkla regler. Inte särskilt komplicerat, men redaktörerna måste förstå att de inte agerar som privatperson på vår sida, utan som representant för föreningen.

Jenny Nilssons råd till den förening som vill starta en Facebooksida är kort och gott att se till att det blir gjort.

– Fundera inte för mycket utan prova. En av fördelarna med Facebook är att allt går att förbättra allt eftersom. Så det är bara att sätta igång.

Ur Cirkeln nr 4 2020.

  • Text: Thomas Östlund
  • Senast ändrad: 11 december 2020