Hej

Vi har placerat cookies på din digitala enhet för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Om du vill veta mer kan du läsa om cookies här.

  • Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Starta filmcirkel

Trött på ändlösa teveserier hemma i soffan? Varför inte titta på film tillsammans i en filmcirkel? Våga ge er på gamla klassiker, okända guldkorn eller varför inte en stumfilm? Här tipsar Mårten Blomkvist, författare och filmrecensent i Dagens Nyheter, om några filmer i olika genrer som garanterat leder till samtal. (Ur Cirkeln nr 2 2020)

FILM NOIR

Kvinna utan samvete

(1944, regi Billy Wilder)

Blänkande asfalt, hårdkokt dialog, fala kvinnor, desillusionerade män – film noir är små svarta diamanter som alla cineaster älskar. ”Kvinna utan samvete” är typisk, och en av de bästa: försäkringsförsäljaren Walter faller för blondinen Phyllis. Hon är gift. Vad ska man göra åt mannen? Hmm…

DRAMA

Ida

(2013, regi Pawl Pawlikowski)

Det är polskt 1960-tal. Unga föräldralösa Ida har växt upp i katolskt kloster. Innan hon ska avlägga sina nunnelöften måste hon uppsöka sin från kriget enda överlevande släkting, moster Wanda.

Ida får veta att hennes efternamn egentligen är det judiskklingande Lebenstein. Mostern guidar henne tillbaka genom åren, till en grym historia. Fängslande ”Ida” Oscarbelönades som bästa icke engelskspråkiga film.

MUSIKAL

Frost

(2013, regi Jennifer Lee, Chris Buck)

I sagoriket Arendal utbryter evig vinter, sedan unga drottning Elsa av misstag släppt lös sin magiska fryskraft och förfärad flytt riket. Lillasyster Anna ger sig iväg för att leta efter henne. Bland festliga medhjälpare finns en snögubbe som drömmer om solsemester.

Musikalfilmer tynade nästan bort och dog på 1960-talet. Undantaget var Disneyfilmerna, där ända sedan 1930-talet sångnummer varit centrala. Och gjort succé: den animerade ”Frost” blev den tredje mest sedda filmen i Sverige 2014.

SKRÄCKFILM

The Blair witch project

(1999, regi Daniel Myrick, Eduardo Sánchez)

1994 försvann tre filmstudenter i en skog i Maryland där det skulle finnas en häxa. Ett år senare hittades deras filmmaterial och sattes ihop till denna rysare. Säger förtexten. Gjord för nästan inga pengar alls, och slugt lanserad med ledtrådar på det då för de flesta relativt nya internet, blev ”The Blair witch project” enormt lönsam. En våg av skräckfilmer med ”upphittade inspelningar” följde.

KÄRLEKSFILM

Twilight

(2002, regi Catherine Hardwicke)

Vem kunde tro att en tonårsflicka och en drygt hundraårig vampyr – om än inte åldrad sedan han var sjutton – skulle bli ett av filmens stora kärlekspar? Författaren Stephenie Meyers mix av fantasy och romantik låg helt rätt i tiden, och har ihop med kemin mellan huvudrollsinnehavarna Kristen Stewart och Robert Pattinson gjort ”Twilight”-filmerna till en modern kärleksfilmsuccé.

STUMFILM

Körkarlen

(1921, regi Victor Sjöström)

Fortfarande stark filmatisering av Selma Lagerlöfs berättelse om en suput som på nyårsafton möter Dödens körkarl och får en chans att bättra sig. Bra film, och bra att se om man vill lära sig om filmhistoria. Stumfilm var exempelvis inte stum, den visades alltid med musikackompanjemang. Den hade färg, sekvenser tintades, doppades i färgbad, så att till exempel nattscener fick blå ton. ”Körkarlen” är en klenod från svensk films guldålder, fotot med avancerad dubbelkopiering beundrades över hela världen. Regissören Sjöström gör huvudrollen. Ingmar Bergman lär ha sett om filmen en gång om året.

POLITISK FILM

Leviatan

(2014, regi Andrej Zvjagintsev)

Koljas hus är fint beläget vid Barents hav i Ryssland. Oturligt nog får borgmästaren ögonen på fastigheten. Och vad en pamp som borgmästaren vill ha, det ser han till att få. Även kyrkan spelar med. Ett skakande och samtidigt bildmässigt anslående porträtt av ett korrupt, rått och hårdsupande Ryssland.

 

Starta filmcirkel

Att starta en filmcirkel är enkelt. Följ dessa steg och ni är igång.

Du och minst två till. Gamla eller nya vänner, grannar eller jobbkolleger? En studiecirkel ska bestå av minst tre personer över 13 år och ha minst tre träffar. Alla studiecirklar ska ha en formell ledare och en plan för sitt arbete.

Bestäm när, var och hur. Vissa saker är bra att ni tillsammans bestämmer på förhand. Ska ni ses fysiskt eller digitalt? Hur ofta ska ni ses och hur lång tid ska ni samtala om filmen varje gång? Vilka frågor ska ni ta upp?

Samtalsledare. Är ni en större grupp är det bra med en samtalsledare, men det behöver inte vara samma person varje gång – och inte heller vara den som formellt är cirkelledare.

Välj filmer. Det roligaste momentet i planeringen. Går att göra på olika sätt. Ni kan bestämma filmer gemensamt eller en och en i turordning. Ni kan också tematisera ert tittande – film noir, skräck, klassiker – eller varför inte filmer med teman som krig, vänskap eller ensamhet.

Skapa en grupp på sociala medier. Med en sluten grupp på sociala medier kan ni hålla kontakt mellan träffarna.

Ta hjälp. Vill du starta en filmcirkel, kontakta Studiefrämjandet där du bor, och få hjälp att komma igång och svar på dina frågor.

Vad ska ni prata om?

De flesta filmer väcker frågor, funderingar och åsikter. Bestäm innan hur ni vill samtala och reflektera över den film ni sett. Många filmcirklar (och bokcirklar) startar med en runda där varje deltagare kort få ge sina intryck av filmen. Era samtal kan handla om filmanalytiska frågor men även om budskap eller problematik som filmerna kretsar kring. Ni avgör själva, men det är roligare om ni fördjupar och avgränsar ert samtal lite.
Här är några förslag på diskussionsfrågor, men hitta gärna på egna:

• Vilken är filmens huvudkaraktär? Hur är den personen skildrad?

• Vilken är filmens huvudfrågeställning eller konflikt?

• Vilket budskap förmedlar filmen? Finns det någon röd tråd eller moraliskt tema i filmen?

• Tankar om foto, musik, skådespeleri och tempo är annat som ni kan prata om.

Läs mer om Studiefrämjandets filmverksamhet!

Ur Cirkeln nr 2 2020.

  • Text: Mårten Blomkvist
  • Senast ändrad: 2 juli 2020