• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Band på kurs

Många band harvar på i replokalen tills viljorna blir olika, konfliktytorna fler och ambitionerna går åt skilda håll. Följ med på MCU, kursen där den som spelar i band får lära sig om ledarskap och gruppdynamik. (Ur Cirkeln nr 1 2013)

Ett tiotal musiker sitter samlade runt några bord på ett hotell i centrala Karlstad. Det är tisdag och mörkret kom tidigt denna kväll. Klockan har knappt slagit åtta, tittar man ut genom fönstren möter blicken kall och blöt höst.

Att prata ledarskap känns trivsamt. Deltagarna fingrar på färgglada gummibollar för att avleda det rörelsebehov som lätt uppstår när man sitter stilla. Framför dem står Johan Carlsson med en grön white-boardpenna i högsta hugg. Han är ansvarig för kursen och förklarar vikten av bra planering när man startar band. Tydliga mål och respekt för varandras olikheter är ett måste för de som vill lyckas i långa loppet, menar Johan. Plus att ha kul när man repar.

Olika förutsättningar – olika behov

Målet med kursen är en tankeställare om vad man egentligen gör i replokalen, men också att bli medveten om vem som tar på sig ledarrollen och varför. Det kan förebygga problem och göra det lättare att arbeta ihop.

Tillsammans med kollegan Hans Jonsson och ett gäng handgripliga samarbets- övningar väcker Johan matnyttiga tankar med konkreta exempel. En av kvällens uppgifter är att flytta en penna från ena sidan av handen till den andra, tanken är att visa hur olika människor lär sig på olika sätt. För vissa funkar det bäst att lyssna, andra behöver känna sig fram till ny kunskap. Det finns inga rätt eller fel, berättar Hasse som är en fena på just det här med gruppdynamik.

– Det vi gör här på kursen kan relateras till allt – skolan, kompisarna, familjen. När vi pratar om ledarskap blir det tydligt att det är gruppen tillsammans som skapar något gemensamt. Därför är det viktigt att verkligen prata igenom hur man vill ha det, säger Jens Karlsson, en av deltagarna.

Kunskap ger ordning

Bredvid honom sitter bandkompisen Benjamin Edman och rullar en penna. Det var från början riktigt svårt att förstå hur den skulle rullas över fingrar och handrygg för att slutligen hamna i handflatorna. Men när killarna väl hjälptes åt och visade varandra gick det bättre. Bara några få minuter senare rör sig pennorna på rätt sätt nästan av sig själva.

Bandet de spelar i, Benjamin & The Traveling Family, startade från början som Benjamins soloprojekt och har nu utvecklats till något större. Jens hittade musiken ganska sent i tonåren och har lärt sig det mesta via Youtube. I dag spelar han gitarr, banjo och mandolin. Benjamin å andra sidan har skapat melodier hela sitt liv. Han står huvudsakligen för texterna och sången. Ytterligare två personer är delaktiga i projektet och en tredje är på ingång. Så någon självklar struktur har ännu inte satt sig.

Ordning på torpet

Att gå en kurs anpassad för just cirkelledare och musiker ser både Jens och Benjamin som ett ypperligt tillfälle att få ordning på torpet.
– Vi är jättebra kompisar och har spelat tillsammans många gånger, men det är först nu som vi har tagit tag i saken och startat ett band. Eftersom jag skriver det mesta av musiken har ledarrollen naturligt hamnat hos mig. Kursen hjälper oss förstå hur vi ska dela upp ansvaret, men än har vi inte haft några större konflikter. Det mesta har vi löst längs vägen, berättar Benjamin.

Utbildningen är upplevelsebaserad, vilket innebär många praktiska uppgifter och en aktiv medverkan från de som deltar. Teorier om gruppdynamik, ledarskap och lärande är utgångspunkten. Allt är anpassat för de som spelar i band och alla musikgenrer är välkomna. Drygt åttio musiker från Värmland och Örebro går kursen varje år. Utöver övningar om hur man blir en bättre ledare och bandmedlem, får deltagarna även en dos kunskap om folkbildning.

Under två kvällar får de prova på att fatta olika typer av beslut, tillsammans och på egen hand. De diskussioner som kommer upp till ytan gör det lättare att förstå hur konflikter och lösningar uppstår i ett band. Först då kan man hjälpa varandra, menar Johan.
– Det handlar inte bara om att kunna definiera en bra ledare utan också om att fatta varför det blir som det blir.

I ett band kan ledarrollen vara flytande, och då är det extra viktigt att blir medveten om vilken roll var och en har i vilken situation.
– Det är därför den här kursen finns och behövs, för att hjälpa musikerna på vägen mot större delaktighet, säger Johan.

Det här är MCU

  • MCU står för Musikcirkelledarutveckling.
  • MCU har funnits sedan mitten av nittiotalet och är en del av Studiefrämjandets utvecklingsprogram för cirkelledare.
  • År 2012 deltog 840 personer i MCU.
  • Musik är Studiefrämjandet största verksamhetsområde.

Läs mer om Studiefrämjandets ledarutveckling här.

Ur Cirkeln nr 1 2013.

  • Text: Elma Pasalic
  • Senast ändrad: 2 juli 2020