• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Adam (före detta) Tensta

Adam Taals nästa platta kommer inte att släppas av Adam Tensta. Artistnamnet känns daterat eftersom han numera bor på Södermalm i Stockholm. Men rötterna i Tensta finns kvar, liksom hans starka samhällsengagemang. Nu lotsar Adam Taal ungdomar in i musikbranschen genom utbildningen Framåt på Studiefrämjandet Stockholm. (Ur Cirkeln nr 3 2022)

Nya plattan är klar och Adam Taal väntar bara på rätta tillfället att släppa den. Precis som hans Sommarprogram i P1 2018 kretsar de nya låtarna kring minnet av hans mamma som gick bort 2016.

– Jag vill göra henne rättvisa genom musiken. Så klart var hon speciell för mig, men nu inser jag också hur mycket hon betydde för andra.

Han tänker ofta på mamma, men den första tidens sorg har lämnat plats för ljusare minnen.

– Man orkar inte gå omkring och vara ledsen hela tiden, särskilt inte om man har redskap för att se mer positivt på livet, och det har jag.

Adam Tensta slog igenom i mitten av 00-talet. Genombrottslåten My Cool följdes av albumet It´s a Tensta Thing, världsturnéer och Grammispriser. De senaste åren har det varit lite tystare kring Adam. Han har blivit sambo, fått två barn och fast jobb, som verksamhetsutvecklare på Studiefrämjandet Stockholm.

Vi träffas i Källaren, längst ner i ett bostadshus på Kungsholmen. Det är inga klassiska replokaler, utan studior som mest är till för musikproduktion.

– Folk kommer hit och kopplar in sin dator. Här finns monitorer, mikrofoner och otrolig akustik. Ofta läggs sången på här, men vi har sällan instrument.

Göra musik i sovrummet

Källaren är ett tecken på att musikskapandet på senare tid ändrat karaktär. ”Rockcirkeln” är ett begrepp sedan fyrtio år tillbaka, och bygger i sin grundform på minst tre personer (i allmänhet killar) i en replokal. Det passar perfekt för de regler som finns för studiecirklar.

Nutidens musikskapande är lösare i konturerna. Den digitala utvecklingen har förändrat mycket. Det klassiska rockbandet i replokalen finns visserligen kvar, men nu skapas mycket musik på datorer.

– Det här gör att fler än någonsin tidigare kan utöva musik. Du kan spela in grejer hemma i sovrummet, släppa en låt på Spotify och ha en miljon lyssnare en vecka senare.

Men vägen till framgång är inte alltid enkel, menar Adam.

– Som independentartist är du inte knuten till något skivbolag. Det behöver du inte heller vara, men för att nå ut krävs kunskap och sociala sammanhang. Jag vill inte släcka drömmar, men om du bara sitter hemma ensam och filar på din musik är det svårt att komma vidare.

Branschkunskap

Denna insikt fick Adam att starta Framåt. Det är en utbildning i musikentreprenörskap som ger ungdomar nycklar för att komma vidare i sitt skapande. Här får de kunskap hur branschen fungerar, men också hur de ska tänka om sin musik och framtid – som artist, producent, låtskrivare, DJ eller kanske något helt annat.

Framåt genomförs digitalt i studiecirkelform. Kursen pågår tre månader och cirka fyrtio personer deltar, ungefär lika många tjejer och killar, de flesta under 30 år.

– Det är inget Idol, utan fritt fram för alla att söka sig hit. Det handlar inte om hur långt du kommit i ditt musikskapande. Inte heller om bra eller dåligt, säger Adam.

Hänger med varandra

Deltagarna träffas digitalt i mindre grupper en gång i veckan under ledning av Adam, ofta med inbjudna gäster med specialkunskaper inom olika områden. Att Adam själv är ett känt namn med många kontakter i branschen underlättar så klart.

Mycket i Framåt kretsar kring att definiera för dig själv vem du är och vad du vill med ditt musikskapande.

– Deltagarna hänger ofta med varandra och det är ett konstant utbyte av tankar och idéer, långt efter det att kursen är avslutad. Det knyts starka band i grupperna, vilket jag inte förutspådde från början. Men jag har märkt att deltagarna blir varandras sammanhang, lyssnare, bollplank och kompisar.

Adam grundade Framåt utifrån sina egna erfarenheter som independentartist.

– Innan jag slog igenom höll jag på i tio år med att hitta ett sammanhang. Det är onödigt att andra ska behöva slösa lika lång tid på att försöka öppna dörrar och få in foten någonstans.

Folkbildning behövs

Adam menar att folkbildningens grundtankar om gemensamt lärande utifrån människors egna intressen och förutsättningar passar perfekt i sammanhanget. Det är så klart en utmaning att få igång studiecirklar i det nya musiklandskapet, där grupperna inte är lika konstanta som i ett rockband. Nu skapas musiken ofta i lösare konstellationer.

– Visst kan folkbildning existera även utan studieförbund, men vi är bra på att skapa möjligheter och sammanhang, så det vore ju dumt av oss i Studiefrämjandet att inte vilja tillgängliggöra folkbildningen för en ny generation musiker.

Själv beskriver Adam folkbildningen som en del av Sveriges sociala nät, något som för människor närmare varandra.

– Det du lär dig i en studiecirkel går att applicera på hela livet, just för att det bygger på att du träffar andra människor i ett bra sammanhang.

Inte längre Tensta

Under de första 30 åren av sitt liv bodde Adam i Tensta. Artistnamnet signalerar tydligt att det var den verkligheten han ville skildra i text och musik.

– Jag ville berätta min historia, och så klart att den skulle höras av andra.

Många skriver, tycker och har åsikter om förorten.

– Alla har så klart rätt till det, men det blir ett problem när folk i ett område som det skrivs mycket om inte själva får komma till tals och berätta sin version. Då blir bilden skev.

Adam minns fotbolls-VM 1994, när Martin Dahlin var med och spelade hem bronset till Sverige.

– Det var första gången jag såg mig själv speglad i någon på teve.

Ett annat minne är från sommarlovet i mellanstadiet. När klassen samlades på hösten hade många kompisar försvunnit.

– De som bodde i det rikare området Spånga hade bytt skola. Helt plötsligt var vi en helt Tenstafierad klass. Ändå var det ingen problemskola, den var jättebra. Jag tror föräldrarna valde en annan skola för att ge sina barn mer gångbara sociala nätverk.

Några år senare var Adam i en liknande situation. Han vägrade börja på Tensta gymnasium och sökte sig till en friskola på Södermalm.

– Det är väl inte så konstigt att vilja lämna sin hemort när man är ung. Jag ville se mer, uppleva mer, få ett större nätverk. Det är heller inget problem att vilja bo kvar. Det blir ett problem först när du vill dra, men känner att du inte kan. Att du är fast.

Sedan snart tio år tillbaka bor Adam på Södermalm.

– Min nästa platta kommer inte att vara under Adam Tensta-flagg, Jag kan inte bära det namnet när jag inte bor där.

Hoppfull

Vintern 2022 kan det vara lätt att känna sig dyster. Krig i Ukraina, klimatkris och antidemokratiska vindar lite varstans i världen. För Adam har samhällsengagemanget gått hand i hand med artistkarriären.

– Det är svårt att behålla ett positivt sinnelag när man följer nyheterna, säger han, gör en paus och tillägger:
– MEN, på det hela taget är det bättre nu än för hundra år sedan, till och med femtio år sedan. Jag försöker att inte grotta ner mig i skit.

Att försöka se saker och ting från en ljusare sida är en del av personligheten.

– Att klaga är inte min grej. Hur dåligt har vi det egentligen? Vissa blir upprörda när någon trängs i tunnelbanan. Det är inte jag.

Och är det något Adam inte klagar över så är det att vara pappa. Han fyrar av ett stort leende och säger att föräldraskapet är det bästa som hänt honom.

– Tänk att det finns små människor som går omkring och sjunger, sitter i ett hörn och leker, gosar med varandra, har egna tankar och ska bli personer i den här världen. När vi inte är kvar på jorden längre, så är det dom som ska finnas här.

ADAM TAAL, 39

Gör: Artist och verksamhetsutvecklare på Studiefrämjandet Stockholm
Familj: Sambo, dotter, 6 år och son, 2 år
Bor: Lägenhet på Södermalm i Stockholm

ADAMS BÄSTA...

Bok: Den jag läser just nu, En stund är vi vackra på jorden av Ocean Vuong
Ord: Kör!
Stad: Stockholm
Mat: Pannkaka
Film: Me and You and Everyone We Know
Vän: Francisco Péres
Låt: She’s Gone med Bob Marley

Läs mer om Studiefrämjandets musikverksamhet!

Ur Cirkeln nr 3 2022.

  • Text: Thomas Östlund
  • Senast ändrad: 13 december 2022