Hej

Vi har placerat cookies på din digitala enhet för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Om du vill veta mer kan du läsa om cookies här.

  • Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Funkis ledarutveckling

En bra ledare är omtänksam, snäll och har koll på brandsäkerheten. Förslagen kommer från deltagarna i Ledarutbildning Funkis, där alla har någon form av funktionsnedsättning. (Ur Cirkeln 4 2017)

En engagerad och frispråkig skara har samlats på Studiefrämjandet i Uppsala, för sin första ledarutbildning. Ett tiotal personer är på plats, några med assistenter. Nu sitter de samlade i grupper, med fullt fokus på kursledarna Jenny och Hans.

När Cirkeln anländer pågår ett pass om vad en studiecirkel egentligen är. Deltagarna får se bilder och avgöra, är detta en studiecirkel eller inte?
– Nej, det där är ingen cirkel, hon ser så sur ut, kommenterar någon bilden av en kvinna vid ett skrivbord.

Nästa bild visar ett par som dansar nära varandra. Nu fnissas det lite.
– Dom kanske är på väg att pussas, men det är väl i alla fall ingen studiecirkel?

Övningen klargör att en cirkel består av minst tre vuxna personer, och går ut på att lära sig nya saker.

När deltagarna försvinner ut på lunch summerar Jenny Eknor och Hans Jonsson förmiddagen. Den här gruppen är frispråkig, pratar och frågar mycket. Perfekt, anser de, även om tidsschemat nu är lite pressat.
– Det känns bra i gruppen och det är det viktiga, säger Jenny.

Ingen kurs den andra lik

Att vara utbildare på Ledarutbildning Funkis är spännande. Ingen kurs är den andra lik, Jenny och Hans vet sällan vad som väntar dem – vilka olika funktionsvariationer de kommer att möta.
– Vi vill faktiskt inte veta innan, utan vi känner oss för och anpassar oss till stunden, säger Hans.

De senaste tre åren har de genomfört ett femtontal kurser. Just att det är en ledarutbildning – att deltagarna får förbereda sig för att leda andra, är nästan lite revolutionerande.
– De här människorna är vana vid att andra skapar aktiviteter för dem. Här får de direkt gå in i en ledarroll, säger Hans, som menar att han lär sig själv minst lika mycket som deltagarna.
– Som på förra kursen till exempel. Där en av deltagarna på frågan om vad en bra ledare är svarade: ”En som inte bara talar om att man ska sätta sig i bussen, utan också vart vi är på väg.”

Inte rädd att misslyckas

Efter den vegetariska lunchen lotsas deltagarna vidare in i frågor om hur en bra ledare ska vara, hur de själva vill vara som ledare och vilka cirklar de skulle vilja starta. Deltagarna är fyllda av tankar: En bra ledare kan lyssna, gillar att leda, är omtänksam, låter alla vara med – och är snäll. Höga förväntningar alltså, men också ett realistiskt inspel från en i gruppen:
– En bra ledare får inte vara rädd för att misslyckas.

När kursdagen närmar sig sitt slut verkar alla lite trötta. Godisskålarna är tömda och anteckningsblocken fyllda av ord och bilder. De flesta verkar nöjda med dagen – nya människor, intryck och frågor att fundera över. Sista passet är utvärdering.
– Jag har lite svårt att uppfatta när det blir för mycket prat, säger någon.
– Mer bilder och mindre text, föreslår en annan.
– Jättebra dag, säger en tredje, och får medhåll i form av nickar och ja-rop.

Kursledarna avrundar och en deltagare går spontant fram och tackar för en jättebra dag. Starka applåder är det sista som händer, innan deltagarna försvinner ut i Uppsalas varma septembersol.

Vad händer sedan? Blir det några cirklar?

Jenny och Hans berättar att flera som gått Ledarutbildning Funkis har startat egna cirklar, andra har inte gjort det. Några har varit hjälpledare i studiecirklar och en del har gått steg två i ledarutbildningen. Deltagarnas nyvunna ledarkompetens kan alltså ta sig många olika vägar.

Och ibland är resan lika viktig som målet.
– Vi vill att deltagarna ska ha en bra dag tillsammans med oss. Det är härligt att se människor växa och det gör vi varje gång!

Funktionsvariation eller funktionsnedsättning?

På senare tid har begreppet funktionsvariation seglat upp som en konkurrent till det mer vedertagna funktionsnedsättning, som i sin tur föregicks av begreppen funktionshindrad och handikappad. Åsikterna är delade om vilket som är bäst. Sveriges Radios Klartext ställde frågan på Facebook.

”Vi är inte sjuka, vi är inte vårdobjekt och vi är inte nedsatta”, säger Jonas Franksson, programledare för Funk i P1, till försvar för ”funktionsvariation”.

”Funktionsnedsättning, det är redan neutralt”, menar Jesper Sandström som själv sitter i rullstol.

Vissa menar att ”variation” signalerar att vi alla har varierande funktionsförmåga, och därmed är mer positivt än ”nedsättning”. Andra anser att funktionsvariationer mister sin betydelse – och osynliggör de människor det handlar om.

På kursen Funkis kallar sig flera av deltagarna själva varken för personer med funktionsvariationer eller med funktionsnedsättning, utan för handikappade. Debatten lär fortsätta.

TRE NÖJDA DELTAGARE

på ledarutbildning funkis

Joanna Wolwan

Nytt och spännande
– Det här med studiecirkel är helt nytt för mig, säger Joanna Wolwan, 32, som bor i egen lägenhet på ett gruppboende i Uppsala. Joanna jobbar på Konstbruket, en daglig verksamhet med estetisk inriktning som drivs av Studiefrämjandet. Det passar Joanna perfekt, hon gillar att skapa med händerna, särskilt att brodera. Ledarkursen är spännande, tycker hon.
– Ibland har jag lite svårt att hänga med, det går så fort, och då blir jag lite trött.

På fritiden blir det mycket film och teve.
– Jag brukar säga att jag är gift med min teveapparat, säger Johanna och skrattar.

Christopher ”Cricko” Valenkamp

Kul att prova på

– Jag hörde att det behövs cirkelledare som är funktionshindrade, det var så jag hamnade här. Hittills är det ganska intressant. Det säger Christopher Valenkamp som helst vill bli kallad Cricko.
– Det är mitt konstnärsnamn.

Cricko är med i ett band, målar och spelar kortspelet Magic. Liksom Joanna jobbar han på dagverksamheten Konstbruket, och trivs bra.
– Men jag är missnöjd med lönen, 8 500 kronor i månaden är inte mycket. Jag har tagit upp det med politikerna, men det händer inget. Vissa vill stoppa oss med funktionshinder, säger han.

Mathias De Besche

Nya idéer och nytt folk

– Allt på kursen är kul! Här får man idéer och träffar nytt folk. Det gillar jag. Jag är social kan man säga.

Mathias De Besche från Bålsta har mycket på gång. Han spelar innebandy och är DJ när Bålsta Hockey spelar hemmamatch. Dessutom jobbar han på äldreboendet Pomona.
– Jag är vaktmästare och glider runt och pratar med pensionärerna.

Mathias bor i ett gruppboende i Bålsta, men att slappa i soffan är inget för honom.
– Jag är nästan aldrig hemma, det är det värsta jag vet!

FAKTA Ledarutbildning Funkis

  • Ledarutbildning Funkis är en grundläggande ledarutbildning. Kursen vänder sig till personer med funktionsvariationer som vill bli studiecirkelledare.
  • Ledarutbildning Funkis är utvecklad av Studiefrämjandet i Värmland-Örebro och ges över hela landet.
  • Kursen pågår en dag och det finns även steg 2 och 3.
  • Se en film om Ledarutbildning Funkis. Sök på ”Youtube delta ledarutbildning”.

Läs mer om Studiefrämjandets ledarutveckling!

Ur Cirkeln nr 4 2017.