Låtskrivarskola – från idé till färdig låt
En kurs i hur du får verktyg för att utveckla ditt melodispråk, texter, struktur och uttryck.
Låtskrivarskola – från idé till färdig låt
En kurs i hur du får verktyg för att utveckla ditt melodispråk, texter, struktur och uttryck.
Innehåll
Den här kursen fokuserar på låtskrivande - hur du skriver musik, hur du hittar inspiration och hur du går från idé till en klar låt.
Du får verktyg för att utveckla ditt melodispråk, texter, struktur och uttryck. Oavsett genre handlar kursen om att hitta din röst som låtskrivare.
Hur samarbetar man med andra musikskapare och vad har man för rättigheter som låtskrivare? Kurstillfällena kommer att gå över specifika delar (se nedan). I slutet av tillfället kommer vi öppna upp för frågestund och ledare Diana kommer i bästa mån svara på era frågor och funderingar.
Du som deltagare kommer även få med dig några övningar/läxor att göra hemma som inte är obligatoriskt men rekommenderas för att få ut så mycket av kursen som möjligt.
Omfattning
Tillfälle 1
Inspiration, idéer & populära musikgenrer
Vi utforskar hur idéer uppstår och hur man kan fånga dem. Hur man hittar teman, känslor eller berättelser som blir grunden till en stark låt. Vi kommer gå igenom några av de största genrerna på musikmarknaden. Hur stor skillnad är det mellan att skriva en poplåt eller en hiphoplåt?
Tillfälle 2
Text & Storytelling
Vi går igenom hur man skriver texter som berör. Arbeta med bilder, metaforer, rytm, rim och personligt uttryck. Vi analyserar exempel från kända låtar och hur kan vi använda oss av riktigt starka texter för att framhäva det musikaliska?
Tillfälle 3
Melodi, Harmoni & Musikteori
Hur man bygger melodier som fastnar och harmonier som förstärker känslan. Vi pratar tonalitet, dynamik och hur musik och text samspelar. Varför passar vissa ackord med varandra? Vad är ackord familjer och hur använder vi oss av dem för att skriva musik?
Tillfälle 4
Produktion & Spela in musik
Branch-gäst: Elliot Force (musikproducent)
Hur spelar man in sin musik? Vad är skillnaden på produktion, mixning och mastering av en låt? Vad för program kan man använda sig av? Hur gör man det själv? Hur hittar man producenter/låtskrivare att samarbeta med? Vad för utrustning behöver man egentligen? Måste man göra allt själv?
Tillfälle 5
Vad är skillnaden på att vara låtskrivare åt sig själv och att skriva åt andra? Upphovsrätt & att ta hand om ens kreativitet.
Som professionell låtskrivare får man ofta uppdrag att skriva musik åt eller med andra. Hur sätter man sina egna preferenser och viljor åt sidan för en annan artist?
Vad har man som roll som låtskrivare/topliner/textförfattare i en session? Vi går även över vad man som upphovsperson på musikaliska verk har för rättigheter. Hur man matar sin egen kreativitet samtidigt som man ska leverera en musik som konsumenter vill ha?
Ledare
Diana Pilquist är en verksam artist och låtskrivare inom popmusikindustrin. Hennes musik kan beskrivas som popmusik med influenser från disco, soul och funk. Hennes musik kännetecknas av starka texter och dansant energi. Diana jobbar som låtskrivare och har skrivit musik sedan tidig tonår. Diana började jobba som frilansande musiker och dansare när hon var 15 år och debuterade som artist vid 16 års ålder med låten “She is in your arms”. Hon har sedan dess utvecklat ett sound där retro influenser möter modern pop produktion. Med bakgrund inom musikalteater har Diana en naturlig scennärvaro, vilket hon bär med sig i hennes musik och liveframträdanden. Utöver artistkarriären arbetar hon även som content-kreatör, något som passar väl in i yrket som artist i den moderna tiden där sociala medier spelar sån stor roll. I denna kursen hoppas Diana att inspirera andra kreativa att våga ta plats och hitta sitt eget uttryck, hon hoppas kunna engagera kursdeltagare till att våga ta steget för att nå deras fulla potential inom musik, och ge verktyg för att kunna påbörja en hållbar karriär som artist och musikskapare.
Kontakt
Glen Sandgren
Folkbildningsutvecklare Kultur
Västra Frölunda
glen.sandgren@studieframjandet.se
070-619 25 20
Dela sida:
Dela: