Artist Skola – Do It Yourself: Bygg din artistkarriär
Den här kursen riktar sig till dig som vill utveckla ditt artisteri och lära dig driva din karriär självständigt.
Artist Skola – Do It Yourself: Bygg din artistkarriär
Den här kursen riktar sig till dig som vill utveckla ditt artisteri och lära dig driva din karriär självständigt.
Innehåll
Under fem tillfällen går vi igenom kärndelarna i att vara en modern artist – från varumärkesbyggande och kreativ identitet till praktiska verktyg för att nå ut, boka gig och släppa musik.
Kurstillfällena kommer att gå över specifika delar (se nedan). I slutet av tillfället kommer vi öppna upp för frågestund och Diana kommer i bästa mån svara på era frågor och funderingar.
Du som deltagare kommer även få med dig några övningar att göra hemma som inte är obligatoriskt men rekommenderas för att få ut så mycket av kursen som möjligt.
Omfattning
Tillfälle 1: Artist branding & Din Unika Identitet
Vi kartlägger vem du är som artist, hur du sticker ut och hur du bygger ett trovärdigt varumärke. Vi går igenom begrepp som USP (Unique Selling Point), storytelling och hur du kommunicerar ditt budskap visuellt och verbalt. Hur hittar man sitt sound och stil?
Tillfälle 2: Kreativt Skapande & Personlig hållbarhet
Vi pratar om kreativ process, inspiration, samarbete och hur man håller motivationen vid liv. Fokus på balans mellan autenticitet och kommersiellt tänk och även hur man tar hand om sin mentala hälsa. Och hur man tar hand om sin kropp och kreativitet för att bygga en långvarig karriär.
Tillfälle 3: Att Boka Spelningar, Networking & Bygga Publik Live
Grunderna i att boka gig själv: hur du kontaktar arrangörer, skriver pitch-mejl, förhandlar gage och planerar setlist. Vi pratar även om hur du gör livespelningar minnesvärda och bygger fans. Vi kommer gå över hur det är att vara bandleader och vad man ska tänka på om man vill anlita musiker för att spela ens musik med en live.
Tillfälle 4: Marknadsföring & Sociala Medier för Artister
Strategier för att nå ut med din musik. Hur du planerar innehåll, använder plattformar som Instagram och TikTok effektivt, samt bygger en engagerad publik utan att tappa autenticitet. Vi kommer gå igenom några exempel på hur artister gör för att nå ut, hur man går tillväga som nystartande på sociala medier och hur mycket tid ska man egentligen lägga utan att man blir dränerad.
Tillfälle 5: Musiksläpp, Karriärstrategi & Att Bygga ett Team
Vi går igenom hela processen kring att släppa musik – från distribution till PR, releaseplan och mål. Hur du bygger långsiktighet, nätverk och planerar nästa steg i din artistresa. Vi kommer även gå igenom hur det kan se ut när man kommer till det stadiet där man behöver
ett team. När är det lägligt att börja leta bokare? Skivbolag? Vad ska jag sätta gränser och hur kommer man fram på musikmarknaden?
#programförtväst
Kontakt
Glen Sandgren
Folkbildningsutvecklare Kultur
Västra Frölunda
glen.sandgren@studieframjandet.se
070-619 25 20
Dela sida:
Dela: