• Välj län: Hela Sverige
  • Byt

    Du kan välja län när som helst för att få mer relevant information på webbplatsen.

    Välj län nu

    Innehållet på den här webbsidan blir mer relevant om du väljer län.

    Välj län nu
    Visa inte igen

Innehållet på den här webbsidan blir mer relevant om du väljer län.

Välj län nu
Visa inte igen

Du kan välja län när som helst för att få mer relevant information på webbplatsen.

Välj län nu

Taiji (Tai Chi) Chen, fortsättning på nybörjarnivå

Taiji utövande

Taiji (Tai Chi) Chen, fortsättning på nybörjarnivå

En upptäcktsfärd för ökat välbefinnande. I denna kurs, som ges i vår lokal Söderkupolen, går vi vidare i Taiji-träningen baserat på att harmonisera rätt struktur och rörelser. Principerna för Yin Yang används för att framöver fokusera på andningens betydelse, energi med det inre Qi flödet - som meditation i rörelse.

Dansa och träna på Söderkupolen i Stockholm i vår! Alla nivåer är välkomna till våra kurser med lärare i olika stilar.

Välkommen till Öppet Hus vecka 5!

 

Taiji

Utökat välbefinnande, hälsofrämjande effekter och meditation i rörelse då är Taiji ett utmärkt sätt att träna. I denna kurs får du introduktion till Chen-taiji, som är den ursprungliga Taijistilen, med fredligt bevarat självförsvarinslag (lite kung fu-liknande). Chen-stilen är en livfull och vacker träning som utförs i flytande och mjuka rörelser, som är mestadels är spiralformade och rytmen varierar i tempo.

Taiji, en serie rörelser som utförs på ett förutbestämt sätt, en form. Effekten av långsamma mjuka rörelser skapar inre effekter, klarhet och mental balans, ökat kroppsmedvetande. Det unika med Taiji är integrationen mellan mjuka rörelser, andning och mental närvaro, som utvecklar djup koncentration, inre kraft som ger fysisk och psykisk vitalitet. Vidare förbättras koordinationen, balans, benstyrka, djupandning och förmågan att slappna av.

Läs denna artikel om varför Taiji anses som bäst mot depression! Från medlemstidning Revansch för Riksförbundet för Social och Mental Hälsa.

Innehåll

I kursen tränas Yi lu (Chen stilens första form, totalt 83 rörelser) den äldsta taiji-varianten samt uppvärmning med Qigong/Sansigung. I detta skede lär du den grundläggande delen av Taiji: korrekta grundställningar, kroppshållning, Taijins olika harmonier, som är grunden som all Taiji bygger på. Med rätt kroppshållning finner vi den externa strukturen, för att utveckla rörelserna på rätt sätt. Så tidigt som möjligt behöver vi förstå att kroppen är en helhet och att vi i Taiji använder hela kroppen i varje rörelse.

I början av träningen är fokus mer på att utföra rörelserna rätt för att stärka den inre strukturen av kroppen. Vidare övar vi upp förmågan till avspänning, koordination samt öka koncentrationsförmågan. Introduktion till principer för; Yin & Yang, Qi, viktiga energicentra, andningsteknik etc. För den intresserade finns tillfälle till push-hands (parövningar) och tillämpning av rörelserna.

 

Praktisk information

Välj bekväma kläder, som går lätt att röra sig i. Mjuka inneskor (ej svarta sulor) eller barfota går bra. Ta gärna med egen vattenflaska.

Målgrupp och förkunskaper

Taiji passar både yngre och äldre. Fortsättning på nybörjarnivå (nybörjare/fortsättning).

Kursupplägg

Kursstart vecka 6, 10 gånger med uppehåll för sportlov vecka 9 samt för påsklov vecka 15.

Kursledare

Sten-Åke Wedberg leder undervisningen i Taiji och Qigong. Han har mångårig erfarenhet av Taiji-träning inom Chen- och Yangstilen samt Qigong. Han har undervisats av såväl svenska som kinesiska lärare och vill delge sina kunskaper för att alla intresserade skall få chans att uppleva och inspireras av Taiji & Qigong, som en källa till livsenergi, välbefinnande och mental balans i livet. Att skapa balans och livsenergi genom Taiji & Qigong utövning har blivit en viktig del av vardagen i Sten-Åkes liv.

 

Sökord: seniorträning, träning, vuxenkurs, vuxenträning


#dansochrörelsestockholm #söderkupolen #söderkupolenstockholm #kurservt23Stockholm #55stockholm #dans55stockholm

Kontakt

Birna Bolladóttir
Verksamhetsutvecklare, dans
birna.bolladottir@studieframjandet.se
08-555 352 26

En upptäcktsfärd för ökat välbefinnande. I denna kurs, som ges i vår lokal Söderkupolen, går vi vidare i Taiji-träningen baserat på att harmonisera rätt struktur och rörelser. Principerna för Yin Yang används för att framöver fokusera på andningens betydelse, energi med det inre Qi flödet - som meditation i rörelse.

Anmäl dig

Dansa och träna på Söderkupolen i Stockholm i vår! Alla nivåer är välkomna till våra kurser med lärare i olika stilar.

Välkommen till Öppet Hus vecka 5!

 

Taiji

Utökat välbefinnande, hälsofrämjande effekter och meditation i rörelse då är Taiji ett utmärkt sätt att träna. I denna kurs får du introduktion till Chen-taiji, som är den ursprungliga Taijistilen, med fredligt bevarat självförsvarinslag (lite kung fu-liknande). Chen-stilen är en livfull och vacker träning som utförs i flytande och mjuka rörelser, som är mestadels är spiralformade och rytmen varierar i tempo.

Taiji, en serie rörelser som utförs på ett förutbestämt sätt, en form. Effekten av långsamma mjuka rörelser skapar inre effekter, klarhet och mental balans, ökat kroppsmedvetande. Det unika med Taiji är integrationen mellan mjuka rörelser, andning och mental närvaro, som utvecklar djup koncentration, inre kraft som ger fysisk och psykisk vitalitet. Vidare förbättras koordinationen, balans, benstyrka, djupandning och förmågan att slappna av.

Läs denna artikel om varför Taiji anses som bäst mot depression! Från medlemstidning Revansch för Riksförbundet för Social och Mental Hälsa.

Innehåll

I kursen tränas Yi lu (Chen stilens första form, totalt 83 rörelser) den äldsta taiji-varianten samt uppvärmning med Qigong/Sansigung. I detta skede lär du den grundläggande delen av Taiji: korrekta grundställningar, kroppshållning, Taijins olika harmonier, som är grunden som all Taiji bygger på. Med rätt kroppshållning finner vi den externa strukturen, för att utveckla rörelserna på rätt sätt. Så tidigt som möjligt behöver vi förstå att kroppen är en helhet och att vi i Taiji använder hela kroppen i varje rörelse.

I början av träningen är fokus mer på att utföra rörelserna rätt för att stärka den inre strukturen av kroppen. Vidare övar vi upp förmågan till avspänning, koordination samt öka koncentrationsförmågan. Introduktion till principer för; Yin & Yang, Qi, viktiga energicentra, andningsteknik etc. För den intresserade finns tillfälle till push-hands (parövningar) och tillämpning av rörelserna.

 

Praktisk information

Välj bekväma kläder, som går lätt att röra sig i. Mjuka inneskor (ej svarta sulor) eller barfota går bra. Ta gärna med egen vattenflaska.

Målgrupp och förkunskaper

Taiji passar både yngre och äldre. Fortsättning på nybörjarnivå (nybörjare/fortsättning).

Kursupplägg

Kursstart vecka 6, 10 gånger med uppehåll för sportlov vecka 9 samt för påsklov vecka 15.

Kursledare

Sten-Åke Wedberg leder undervisningen i Taiji och Qigong. Han har mångårig erfarenhet av Taiji-träning inom Chen- och Yangstilen samt Qigong. Han har undervisats av såväl svenska som kinesiska lärare och vill delge sina kunskaper för att alla intresserade skall få chans att uppleva och inspireras av Taiji & Qigong, som en källa till livsenergi, välbefinnande och mental balans i livet. Att skapa balans och livsenergi genom Taiji & Qigong utövning har blivit en viktig del av vardagen i Sten-Åkes liv.

 

Sökord: seniorträning, träning, vuxenkurs, vuxenträning


#dansochrörelsestockholm #söderkupolen #söderkupolenstockholm #kurservt23Stockholm #55stockholm #dans55stockholm

Birna Bolladóttir
Birna Bolladóttir Verksamhetsutvecklare, dans

Liknande kurser inom Meditation & rörelse i Stockholms län