Hej

Vi har placerat cookies på din digitala enhet och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Om du vill veta mer kan du läsa om cookies här.

Taiji (Tai Chi) nybörjarkurs, nivå 1

Taiji (Tai Chi) nybörjarkurs, nivå 1

I denna kurs får du introduktion till Chen-taiji, som är den ursprungliga (lite kung fu-liknande) taijistilen – mer tydligt bevarat självförsvarinslag.

Chen-stilen är livfull och vacker träning som utförs i flytande och mjuka rörelser, som är mestadels spiralformade och rytmen varierar i tempo. Chen-taiji skänker stor skönhet och hjälper oss dessutom att upptäcka vår inre kraft av Qi (livsenergi).

Taiji är en serie rörelser som utförs på ett förutbestämt sätt, en form. Det unika med Taiji är integrationen mellan rörelse, andning och mental närvaron, som utvecklar djup koncentration, inre energikraft som ger fysisk och psykisk vitalitet. Vidare förbättras koordinationen, ben styrka, djupandning, förmågan att slappna av. Effekten av långsamma mjuka rörelser skapar inre effekter - klarhet och mental balans – ökat kroppsmedvetande – meditation i rörelse.

Så tidigt som möjligt behöver vi förstå att kroppen är en helhet och att vi i Taiji använder hela kroppen i varje rörelse. För att utveckla sin Taiji är en av grundförutsättningarna att vi lär oss vara avspända. I början av träningen är fokus mer på att utföra rörelserna på ett strukturerat rätt. Vid kontinuerligt Taiji utövande kommer en samordning mellan de externa och interna rörelserna att utvecklas. Till sist blir det möjligt att den interna rörelsen kommer att styra den externa rörelsen. De externa rörelser visar endast vad som sker inuti kroppen.

Innehåll
Kursen innehåller Yi lu (Chen stilens första form) den äldsta taiji-varianten, samt uppvärmning med Qigong. I detta skede lär du grundläggande Taiji: korrekta grundställningar, kroppshållning, olika harmonier som är grunden som all Taiji bygger på. Med rätt kroppshållning finner vi den externa strukturen, för att utveckla rörelserna på rätt sätt.

Därefter kan du börja utföra formen på ett harmoniserat sätt med rätt strukturen i dina rörelser. De viktigaste målen
att hålla kroppen i en avslappnad upprätt ställning och bäckenet på en jämn nivå. Detta gör det möjligt för ”Dantian” (energikällan) att öppna upp. Ur Dantian skall alla rörelser börja var sig det är en handrörelse eller ett steg och fortplantas inuti kroppen. Speciellt viktigt är också att hitta, behålla och göra kroppens ”Lodlinjen” starkare. Vidare övar vi upp förmågan till avspänning, koordination, öka koncentrationsförmågan och samtidigt få igång flödet av livsenergi i hela kroppen. Introduktion till principer för; Yin & Yang, Qi, viktiga energicentra, andningsteknik etc.

För den intresserade finns tillfälle till push-hands (parövningar) och tillämpning av rörelserna som självförsvar.

Målgrupp
Inga förkunskaper krävs. Taiji passar alla, gammal som ung, nybörjare som med mer erfarenhet.

Praktisk information
Välj bekväma kläder som det går lätt att röra sig i. Mjuka inneskor eller barfota går bra.

Uppehåll
V.16.

Sten-Åke Wedberg
 leder undervisningen i Taiji och Qigong. Han har mångårig erfarenhet av Taiji-träning inom Chen- och Yangstilen samt Qigong. Han har undervisats av såväl svenska som kinesiska lärare och vill delge sina kunskaper för att alla intresserade skall få chans att uppleva och inspireras av Taiji & Qigong, som en källa till livsenergi, välbefinnande och mental balans i livet. Att skapa balans och livsenergi genom Taiji & Qigong utövning har blivit en viktig del av vardagen i Sten-Åkes liv.

Kontakt

Jenny Lindén
Verksamhetsutvecklare
Stockholm
jenny.linden@studieframjandet.se
08-555 352 28

I denna kurs får du introduktion till Chen-taiji, som är den ursprungliga (lite kung fu-liknande) taijistilen – mer tydligt bevarat självförsvarinslag.

Chen-stilen är livfull och vacker träning som utförs i flytande och mjuka rörelser, som är mestadels spiralformade och rytmen varierar i tempo. Chen-taiji skänker stor skönhet och hjälper oss dessutom att upptäcka vår inre kraft av Qi (livsenergi).

Taiji är en serie rörelser som utförs på ett förutbestämt sätt, en form. Det unika med Taiji är integrationen mellan rörelse, andning och mental närvaron, som utvecklar djup koncentration, inre energikraft som ger fysisk och psykisk vitalitet. Vidare förbättras koordinationen, ben styrka, djupandning, förmågan att slappna av. Effekten av långsamma mjuka rörelser skapar inre effekter - klarhet och mental balans – ökat kroppsmedvetande – meditation i rörelse.

Så tidigt som möjligt behöver vi förstå att kroppen är en helhet och att vi i Taiji använder hela kroppen i varje rörelse. För att utveckla sin Taiji är en av grundförutsättningarna att vi lär oss vara avspända. I början av träningen är fokus mer på att utföra rörelserna på ett strukturerat rätt. Vid kontinuerligt Taiji utövande kommer en samordning mellan de externa och interna rörelserna att utvecklas. Till sist blir det möjligt att den interna rörelsen kommer att styra den externa rörelsen. De externa rörelser visar endast vad som sker inuti kroppen.

Innehåll
Kursen innehåller Yi lu (Chen stilens första form) den äldsta taiji-varianten, samt uppvärmning med Qigong. I detta skede lär du grundläggande Taiji: korrekta grundställningar, kroppshållning, olika harmonier som är grunden som all Taiji bygger på. Med rätt kroppshållning finner vi den externa strukturen, för att utveckla rörelserna på rätt sätt.

Därefter kan du börja utföra formen på ett harmoniserat sätt med rätt strukturen i dina rörelser. De viktigaste målen
att hålla kroppen i en avslappnad upprätt ställning och bäckenet på en jämn nivå. Detta gör det möjligt för ”Dantian” (energikällan) att öppna upp. Ur Dantian skall alla rörelser börja var sig det är en handrörelse eller ett steg och fortplantas inuti kroppen. Speciellt viktigt är också att hitta, behålla och göra kroppens ”Lodlinjen” starkare. Vidare övar vi upp förmågan till avspänning, koordination, öka koncentrationsförmågan och samtidigt få igång flödet av livsenergi i hela kroppen. Introduktion till principer för; Yin & Yang, Qi, viktiga energicentra, andningsteknik etc.

För den intresserade finns tillfälle till push-hands (parövningar) och tillämpning av rörelserna som självförsvar.

Målgrupp
Inga förkunskaper krävs. Taiji passar alla, gammal som ung, nybörjare som med mer erfarenhet.

Praktisk information
Välj bekväma kläder som det går lätt att röra sig i. Mjuka inneskor eller barfota går bra.

Uppehåll
V.16.

Sten-Åke Wedberg
 leder undervisningen i Taiji och Qigong. Han har mångårig erfarenhet av Taiji-träning inom Chen- och Yangstilen samt Qigong. Han har undervisats av såväl svenska som kinesiska lärare och vill delge sina kunskaper för att alla intresserade skall få chans att uppleva och inspireras av Taiji & Qigong, som en källa till livsenergi, välbefinnande och mental balans i livet. Att skapa balans och livsenergi genom Taiji & Qigong utövning har blivit en viktig del av vardagen i Sten-Åkes liv.

Jenny Lindén Verksamhetsutvecklare

Liknande kurser inom Hälsa för kropp & själ i Stockholms län

Hälsa för kropp & själ- kurser, studiecirklar & evenemang (15 rader)
ArrangemangPlatsPlats, tid, antal gånger och prisStartarDag/tidAntal gångerPris
Studiecirkel/kurs: Feldenkrais®-MetodenMer info STOCKHOLM 2019-01-23 onsdag 18:00 - 19:30 10 1 750 krMer info
Föreläsning: Prova på QigongMer info STOCKHOLM 2019-01-30 onsdag 18:00 - 19:00 0 GratisMer info
Föreläsning: Prova på Taiji (Tai chi)Mer info STOCKHOLM 2019-01-30 onsdag 19:00 - 20:30 0 GratisMer info
Föreläsning: Prova på PilatesMer info STOCKHOLM 2019-02-05 tisdag 11:00 - 12:00 0 GratisMer info
Studiecirkel/kurs: Taiji (Tai Chi)-Chenstilen, nivå 2-4Mer info STOCKHOLM 2019-02-11 måndag 18:00 - 19:30 10 1 895 krMer info