Hej

Vi har placerat cookies på din digitala enhet och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Om du vill veta mer kan du läsa om cookies här.

Taiji (Tai Chi) - Yangstilen, nivå 2-4

Taiji (Tai Chi) - Yangstilen, nivå 2-4

Njut av meditation i rörelse... Vi utövar Yang stilen 83 form, Qigong och parövningar. Yang-stilen är mjuka och kontrollerade rörelser som passar alla som utövat Yang tidigare.

Njut av meditation i rörelse...
Vi utövar Yang stilen 85 form, Qigong och parövningar. Yang-stilen är mjuka och kontrollerade rörelser som passar alla som utövat Yang tidigare. Yang är den mest spridda Taiji-stilen. Det beror troligen på dess rykte som hälsofrämjande och enklare att lära sig. Rörelserna i Yang stilen utförs med en jämn hastighet. Rörelserna är också cirkulära men det syns inte på utsidan. Genom att praktisera långsamt är syftet att ena hela kroppen och sinnet, vilket är svårt att uppnå med snabba rörelser.

Taijin är unik med sin integration mellan rörelser, mental närvaro och djupandning som skapar sinnesfrid och harmoni och motverkar stressrelaterad ohälsa. ”Av yttersta vikt är att söka rörelse inom stillhet och söka stillhet inom rörelsen, att röra sig mjukt och kontinuerligt tills man når det sublima tillståndet.” Inre energi förmås flöda med hjälp av mjuka kontunerliga rörelser i samklang med djup mellangärdes andning och i ett tillstånd av fridfullt sinneslugn. Detta gör att Taiji ibland kallats ”meditation i rörelse”.

Vi tränar för att succesivt kunna uppnå Taijins inre sida, där våra inre rörelser kommer att uttryckas som yttre rörelser.
Vid övning har vi upplevt en fördjupa känslan av lugn och inre frid. Vi försöker "förstå" Qi och börja flytta den med vårt sinne, som kommer att leda energin och rörelsen av energi att uttryckas som yttre rörelse.

Innehåll
Kursen innehåller Yang 85 formen (långa formen), uppvärmning med Qigong och parövningar.

I denna kurs praktiserar vi hur man bedriver s.k. inre träning, som ger ökad sinnesro, koncentration, koordination, kroppsmedvetenhet, avspänning och stadga, samt få igång inre kraft eller "Qi". Träningen framöver bygger på att vi succesivt genomför rörelserna från yttre till djupare inre rörelser.

För den intresserade finns tillfälle till push-hands (parövningar) och tillämpning av rörelserna som självförsvar.

Målgrupp
Tidigare utövning av Yang Taiji krävs.

Praktisk information
Välj bekväma kläder som det går lätt att röra sig i. Mjuka inneskor eller barfota går bra.

Uppehåll
Inga lektion v.16

Sten-Åke Wedberg
Sten-Åke leder undervisningen i Taiji och Qigong. Han har mångårig erfarenhet av Taiji-träning inom Chen- och Yangstilen samt Qigong. Han har undervisats av såväl svenska som kinesiska lärare och vill delge sina kunskaper för att alla intresserade skall få chans att uppleva och inspireras av Taiji & Qigong, som en källa till livsenergi, välbefinnande och mental balans i livet. Att skapa balans och livsenergi genom Taiji & Qigong utövning har blivit en viktig del av vardagen i Sten-Åkes liv.

Kontakt

Jenny Lindén
Verksamhetsutvecklare
Stockholm
jenny.linden@studieframjandet.se
08-555 352 28

Njut av meditation i rörelse... Vi utövar Yang stilen 83 form, Qigong och parövningar. Yang-stilen är mjuka och kontrollerade rörelser som passar alla som utövat Yang tidigare.

Njut av meditation i rörelse...
Vi utövar Yang stilen 85 form, Qigong och parövningar. Yang-stilen är mjuka och kontrollerade rörelser som passar alla som utövat Yang tidigare. Yang är den mest spridda Taiji-stilen. Det beror troligen på dess rykte som hälsofrämjande och enklare att lära sig. Rörelserna i Yang stilen utförs med en jämn hastighet. Rörelserna är också cirkulära men det syns inte på utsidan. Genom att praktisera långsamt är syftet att ena hela kroppen och sinnet, vilket är svårt att uppnå med snabba rörelser.

Taijin är unik med sin integration mellan rörelser, mental närvaro och djupandning som skapar sinnesfrid och harmoni och motverkar stressrelaterad ohälsa. ”Av yttersta vikt är att söka rörelse inom stillhet och söka stillhet inom rörelsen, att röra sig mjukt och kontinuerligt tills man når det sublima tillståndet.” Inre energi förmås flöda med hjälp av mjuka kontunerliga rörelser i samklang med djup mellangärdes andning och i ett tillstånd av fridfullt sinneslugn. Detta gör att Taiji ibland kallats ”meditation i rörelse”.

Vi tränar för att succesivt kunna uppnå Taijins inre sida, där våra inre rörelser kommer att uttryckas som yttre rörelser.
Vid övning har vi upplevt en fördjupa känslan av lugn och inre frid. Vi försöker "förstå" Qi och börja flytta den med vårt sinne, som kommer att leda energin och rörelsen av energi att uttryckas som yttre rörelse.

Innehåll
Kursen innehåller Yang 85 formen (långa formen), uppvärmning med Qigong och parövningar.

I denna kurs praktiserar vi hur man bedriver s.k. inre träning, som ger ökad sinnesro, koncentration, koordination, kroppsmedvetenhet, avspänning och stadga, samt få igång inre kraft eller "Qi". Träningen framöver bygger på att vi succesivt genomför rörelserna från yttre till djupare inre rörelser.

För den intresserade finns tillfälle till push-hands (parövningar) och tillämpning av rörelserna som självförsvar.

Målgrupp
Tidigare utövning av Yang Taiji krävs.

Praktisk information
Välj bekväma kläder som det går lätt att röra sig i. Mjuka inneskor eller barfota går bra.

Uppehåll
Inga lektion v.16

Sten-Åke Wedberg
Sten-Åke leder undervisningen i Taiji och Qigong. Han har mångårig erfarenhet av Taiji-träning inom Chen- och Yangstilen samt Qigong. Han har undervisats av såväl svenska som kinesiska lärare och vill delge sina kunskaper för att alla intresserade skall få chans att uppleva och inspireras av Taiji & Qigong, som en källa till livsenergi, välbefinnande och mental balans i livet. Att skapa balans och livsenergi genom Taiji & Qigong utövning har blivit en viktig del av vardagen i Sten-Åkes liv.

Jenny Lindén Verksamhetsutvecklare

Liknande kurser inom Meditation & rörelse i Stockholms län

Meditation & rörelse- kurser, studiecirklar & evenemang (6 rader)
ArrangemangPlatsPlats, tid, antal gånger och prisStartarDag/tidAntal gångerPris
Studiecirkel/kurs: Taiji (Tai Chi)-Chenstilen, nivå 2-4Mer info STOCKHOLM 2019-02-11 måndag 18:00 - 19:30 10 1 895 krMer info
Studiecirkel/kurs: Taiji (Tai Chi) - Yangstilen, nivå 2-4Mer info STOCKHOLM 2019-02-11 måndag 19:30 - 21:00 10 1 895 krMer info
Studiecirkel/kurs: MediYogaMer info STOCKHOLM 2019-02-12 tisdag 12:15 - 13:15 10 1 450 krMer info
Studiecirkel/kurs: QiGong, nivå 1-3Mer info STOCKHOLM 2019-02-13 onsdag 18:00 - 19:00 10 1 450 krMer info
Studiecirkel/kurs: Taiji (Tai Chi) nybörjarkurs, nivå 1Mer info STOCKHOLM 2019-02-13 onsdag 19:00 - 20:30 10 1 895 krMer info