Gruppdynamik
Syfte
Studiefrämjandets ledare bör veta att de kan påverka gruppens utveckling genom sitt sätt att styra och leda arbetet i början av gruppens liv. Genom att skapa trygghet i gruppen bygger man upp en bra grund för lärande och fortsatt arbete. Det är viktigt att ledaren tar tillvara på deltagarnas olikheter och att alla får komma till tals. De känner till att det är normalt att grupper kommer in i en fas då de ifrågasätter ledaren och dennes förmåga att leda gruppen.
Övningar
- Hur arbetar en bra grupp
- Framtidsveckan (nya kolgruvan)
- Gruppers utveckling
- Hur arbetar en bra musikgrupp ★
- Hur arbetar en bra musikgrupp ★ Lätt svenska
- Värderingsövning MCU ★
- Värdskap och oväntade situationer☁
Funkis
Lätt svenska
- Hur arbetar en bra grupp (lätt svenska)
- Blomman
Undvik läsa/skriva-övningar och se till att du som ledare är den som läser och/eller skriver.
Material
Mål
Efter kursen vill vi att deltagarna ska:
Göra/Kunna tillämpa
Du kan påverka utvecklingen genom ditt sätt att styra och leda arbetet i början av gruppens liv, genom att bland annat skapa trygghet.
Känna/uppleva
Att du som ledare kan påverka gruppens samspel genom att möta gruppen där den befinner sig i utvecklingen och anpassa sitt ledarskap efter det.
Veta/få insikt om
Alla grupper går igenom liknande utvecklingsfaser. Gruppens samlade kunskap har betydelse för deltagarnas inlärning vid erfarenhetsbaserat lärande. Deltagarinflytande- hur får jag det i en studiecirkel?