Hej

Vi har placerat cookies på din digitala enhet för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Om du vill veta mer kan du läsa om cookies här.

  • Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Walk and talk

Att promenera ger mer kreativa samtal, än om ni sitter inomhus. Det är kärnan i metoden walk and talk. (Ur Cirkeln nr 2 2016)

Många vet av egen erfarenhet att bra samtal lätt uppstår när man tar en promenad tillsammans. Pratet blir ofta mer otvunget och avslappnat. Walk and talk bygger på denna insikt. Det är en enkel metod som finns i flera varianter. Grundtanken är att promenera parvis och diskutera en fråga. Efter en stund skiftar man samtalspartner och fråga. Vilka frågor som ställs beror på vad syftet med samtalen är. Ska deltagarna lära känna varandra, spåna fram idéer eller diskutera värderingsfrågor.

Södra Stockholms folkhögskola i Skärholmen har använt sig av metoden i sin ”inkluderapromenad” vid terminstarterna. Ett sätt för deltagarna att tidigt lära känna varandra.
– Det fungerar väldigt bra. Det blir avspända möten och det verkar som folk har lättare att öppna sig för varandra när de promenerar utomhus, säger Magnus Dagvall, lärare på skolan.

Deltagarna går två och två, på en idyllisk stig i naturen nära Skärholmen. Efter 5–7 minuters promenad byter man partner och fråga.
– På skolan jobbar vi aktivt för inkludering och mot rasism, och därför lyfter vi sådana frågor vid promenaden.

Några exempel på frågor är ”vad kommer du ifrån?”, ”vad är fördomar?” och ”vad är svensk och vad är svenskt?”

En annan fördel med inkluderapromenaderna är att deltagarna får se en annan sida av Skärholmen.
– Stockholms förorter kan verka trista, men det finns fantastisk natur i närheten som få känner till, säger Magnus Dagvall.

Ur Cirkeln nr 2 2016.

  • Text: Thomas Östlund
  • Senast ändrad: 1 september 2020