Hej

Vi har placerat cookies på din digitala enhet för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Om du vill veta mer kan du läsa om cookies här.

  • Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Distanscirkeln inifrån

Tänk studiecirkel och tanken landar ofta i en grupp som möts i ett rum. Så var det förut, men inte längre. Nu kan rummet lika väl vara digitalt. Häng med när Cirkeln tittade in i distanscirkeln om hunduppfödning. (Ur Cirkeln nr 4 2017)

– Deltagarna är väldigt positiva. Att ha en cirkel på distans fungerar jättebra!
Orden kommer ifrån cirkelledaren Pamela Abrahamsson. Hon är aktiv i Södra Älvsborgs Kennelklubb och leder cirkeln Uppfödarutbildning på distans. Detta är hennes andra studiecirkel på distans och jämfört med de traditionella cirklarna hon haft tidigare, tycker hon att distanscirklar har många fördelar.

– Man slipper resa för att gå kursen. Det är väldigt uppskattat att kunna sitta hemma och lära sig i sin egen takt och på vilka tider man vill, berättar Pamela.

Träff i det ”virtuella rummet”

Uppfödningskursen med tolv deltagare pågår i 22 veckor, följt av en uppsamlingsmånad. För att bli godkänd krävs minst 80 procent rätt på instuderingsfrågorna och delaktighet i gruppens diskussioner. Flera moment ska gås igenom. Det handlar bland annat om anatomi, utfodring och dräktighet. Varje moment tar en till två veckor och kursmaterialet släpps successivt. Ingen kan påbörja ett moment förrän alla är klara med det föregående.
– Alla måste gå igenom varje punkt. Man kommer inte undan, säger Pamela och ler.

Svenska Kennelklubben använder lärplattformen Ping Pong som forum för distanscirklar. Varje cirkel har ett eget ”virtuellt rum” i Ping Pong. Där chattar man med varandra och där finns studieplan, kursmaterial samt diverse länkar till sajter och filmklipp på internet.
– Vissa deltagare har inte så stor datorvana. Då coachar jag dem extra och ger dem skärmdumpar med tydliga instruktioner och pilar, säger Pamela.

Kommunikationen är nyckeln

Pamela poängterar att tydlig och strukturerad kommunikation är viktigt för att få distanscirkeln att fungera bra.
– Eftersom vi inte använder röst eller kroppsspråk för att prata med varandra, kan det vara knepigt att få igång diskussionerna. Men hos oss har det hittills inte varit aktuellt med livechatt eller telefonmöten. All kommunikation sker skriftligen, säger Pamela.

Som cirkelledare får Pamela vara drivande på ett annat sätt än vid traditionella cirklar. Hon har ständig kontakt med alla deltagare och är inne i Ping Pong dagligen. Där läggs mycket tid på att peppa deltagarna, få dem engagerade i gruppdiskussionerna och se till att de lämnar in sina uppgifter i tid.
– Jag är noga med att vi har en överskådlig bild av diskussionerna. I vårt chattforum finns olika ämnestrådar där det är viktigt att man kommenterar och frågar i rätt tråd. Utöver kursinnehållet blir det också många sidospår med ämnen som egentligen inte ingår i cirkeln. Det har blivit en populär bonus för deltagarna. Vi har också vissa etikettregler som till exempel att inte skriva med stora bokstäver. Ibland är vissa rädda för att ställa så kallade ”dumma frågor” inför hela gruppen. Då går det givetvis bra att skicka mejl enbart till mig som cirkelledare, förklarar Pamela.

Att bli kompisar är inte viktigt

Deltagarna i cirkeln kommer från Sveriges alla hörn och ligger på olika kunskapsnivåer före kursstart. Att de inte vet något om varandra eller blir vänner privat ser Pamela inte som något problem.
– Att träffas rent fysiskt är inget behov jag har märkt av. Det funkar bra att lära av varandra även om man inte känner varandra på det personliga planet. Träffa andra hundintresserade gör deltagarna ändå på tävlingar och andra kurser.

Hur rapporterar ni cirkeln till Studiefrämjandet?

– Jag rapporterar studietimmarna elektroniskt och distanscirkeln motsvarar en träff per vecka och fyra studietimmar per gång. Att ha en distanscirkel är väldigt smidigt, och det blir nog många fler i framtiden, avslutar Pamela.

  • Uppfödarutbildning på distans genomförs i samarbete mellan Svenska Kennelklubben och Studiefrämjandet.

Andra studiecirklar på distans

Förutom hunduppfödningskursen erbjuder Studiefrämjandet distanscirklar i bland annat jägarskolan, bokföringskurser, föreningskunskap och kreativt skrivande. Därutöver kan man givetvis starta egna distanscirklar i valfria ämnen.

Distanscirklar – ökning på gång

Distanscirkeln är en relativt ny företeelse inom folkbildningen. År 2016 var andelen distanscirklar ”bara” tre procent av Studiefrämjandets totala cirkelverksamhet, men allt tyder på att det blir en ordentlig ökning de kommande åren. Just nu dominerar ämnet musik, följt av rollspel och filmproduktion.

Plattformar för lärande

En lärplattform är en plats på webben som är speciellt anpassad för kurser och distanscirklar. Här kan ledare och deltagare lägga upp studieplaner och kursmaterial samt chatta och dela dokument med varandra. Man kan säga att studiecirkeln sker i ett ”virtuellt rum” på nätet. Studiefrämjandet erbjuder Lernify som lärplattform, men det går också utmärkt att använda Facebookgrupper, Skype, Dropbox eller liknande forum för sin distanscirkel. Du väljer!

Ordförklaringar

Livechat: Att prata med varandra live via internet, ungefär som ett telefonsamtal. Ofta kan men även se varandra på skärmen.

Skärmdump: En fryst bild av vad som visas på skärmen. Bilderna överst på sidan är skärmdumpar.

Ämnestrådar, trådar: En tråd är en digital diskussion om ett visst ämne, där inlägg från olika personer följs på varandra.

SKAPA MUSIK PÅ DISTANS

En distanscirkel kan se ut på många sätt. Vissa är planmässigt upplagda i olika moment, men så är det inte alltid. I musikcirklar är lärprocessen mer dynamisk och ostrukturerad.

Fredrik Thimeradh är verksamhetsutvecklare på Studiefrämjandet i Västernorrland. Han har coachat flera musikgrupper som haft distanscirklar, bland annat hiphopgruppen Vid sidan av från Timrå/Sundsvall. I det fallet användes Soundtrap som forum för distanscirkeln. Det är ett musikprogram på nätet där grupper kan spela in, arrangera eller producera musik i gemensamma projekt, utan att behöva skicka filer till varandra. I samma program kan de också chatta eller ha videosamtal. Studiecirklar hos Studiefrämjandet har fri tillgång till plattformen som annars kostar pengar.

– Jag tycker Soundtrap och distanscirklar ger otroliga möjligheter! Den här gruppen var faktiskt på väg att lägga ned eftersom de inte hade tid att träffas så ofta. Men sedan de började med en distanscirkel har det rullat på utmärkt. De har till och med blivit ännu mer produktiva än tidigare, berättar Fredrik.

Ett nytt sätt att rapportera cirklar

En vanlig fråga är hur man rapporterar sin verksamhet i distanscirklar. I en traditionell studiecirkel motsvaras en studietimme av att gruppen är samlad 45 minuter. I en distanscirkel är hela gruppen sällan online samtidigt. Det hela bygger på att man uppskattar hur mycket tid arbetet skulle tagit om det vore en ”vanlig” studiecirkel. Detta får sedan bli riktmärket.
– Processen kring rapporteringen går vi igenom ordentligt på våra ledarträffar och cirkelledarutbildningar, säger Fredrik.

Blandcirklar

En studiecirkel på distans kan också kombineras med fysiska träffar. Det kallas för blandcirklar. Där rapporterar grupperna både sina träffar i replokalen och den cirkelverksamhet som sker på distans mellan repen.

– Det är underbart att kunna jobba på distans! Vi lever i ett samhälle där vi behöver vara mer flexibla och förstå var och hur människor möts. Vi på Studiefrämjandet kan erbjuda bra verktyg till våra grupper, men vi skulle behöva bli bättre på att nå ut med information om fördelarna med distanscirklar, avslutar Fredrik.

Kolla in Studiefrämjandets kurser och cirklar på distans!

Ur Cirkeln nr 4 2017.

  • Text: Daniel Forsberg
  • Senast ändrad: 2 september 2020