Hej

Vi har placerat cookies på din digitala enhet och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Om du vill veta mer kan du läsa om cookies här.

  • Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Plats på scen

”Teater är magiskt!” ”En riktig energikick.” ”Att stå på scen är underbart!” Några röster en tisdagkväll när amatörteaterföreningen Hallarnas Skådespelarlag i Halmstad repeterar Peter Pan. Stor premiär blir det i Halmstad den 16 juni. Men innan dess väntar många timmars hårt och roligt – arbete. (Ur Cirkeln nr 1 2019)

– Här träffar du olika män-niskor, men med samma drivkraft. Det är väldigt, väldigt roligt.

Helle Jönsson, 35, tvekar inte en sekund när hon får frågan varför hon spelar teater. Helle bor i Halmstad och pluggar till förskollärare. Teatern har funnits i hennes liv sedan hon var tolv.

– Det var en lärare som öppnade teatervärlden för mig. Jag var den tysta tjejen som satt längst bak i klassrummet. Hon såg mig och gav mig en av huvudrollerna i en skolpjäs.

Och på den vägen är det. I Peter Pan har Helle rollen som Kapten Krok.

Hon är en av de första på plats, men snabbt fylls lokalen i Söndrums industriområde i Halmstads utkant med ett femtontal unga och äldre teateramatörer.

När alla kommit samlas gruppen i en stor ring på golvet. Dags för uppvärmning.

– Vi har besök av en journalist och fotograf i dag. Det är också en del av artistlivet, förklarar Cina Nyberg, som tillsammans med Reni Petersen Ndoye är regissör för Peter Pan.

Sedan drar det igång med röstövning. Cina inleder:

– Blängande baggen Buster buffade bonden Brutus bakdel blå.

Alla säger efter, först med ett befallande tonfall, sedan dovt, långsamt, argt.

Inte mycket fniss utan i stället närvaro och koncentration. Det här är lek, fast på allvar.

Bli vän med texten

Gänget delas in i två grupper. Alla har manus i händerna och man går igenom olika scener. När premiären kommer ska Peter Pan bli stor familjeföreställning, kryddad med dans och musik. Men ännu så länge finns varken scenografi eller kostymer. I början av repetitionerna handlar det mest om att lära känna historien och karaktärerna. Bli vän med texten och rollerna.

Peter Pan ska spelas på Laxön, mitt i ån Nissan. Skådespelarna började öva redan i höstas och först i april börjar utomhusrepetitionerna.

– Då kommer mycket att ändras, men det gör det hela tiden, säger Reni.

Cina coachar ett gäng unga skådespelare som läser sina repliker. Mycket pepp och positiv respons, blandat med varsamma kommentarer om tonfall och kroppsspråk. Några har redan har lärt sig sina repliker. Engagemanget går inte att ta miste på.

– Det här ska vara kul, förklarar Cina i en paus. Alla vi har teater som fritidsintresse, inte som jobb. Då måste det vara kul!

Det står inte i motsättning till att ha höga ambitioner. För bra ska det bli. Och det är många repetitionstimmar kvar till premiären.

– Just för att vi har kul ihop så här i början och blir trygga med varandra, kan jag utmana dem senare, när det är skarpt läge. Allt handlar om att bygga en bra relation, och det här är en jättebra grupp så det kommer att gå bra.

Lite fel – ingen katastrof

Flera av de yngre deltagarna har tidigare varit med i teaterföreningens barngrupper. 
Det märks, för så mycket blyghet och rädsla syns inte till.

– Det här är riktigt häftigt, för här kan man släppa allt utanför och gå in i sin roll, säger Klara Larsson, 13, en av dem som spelat teater tidigare, men ”aldrig nåt så stort som det här”.

Klaras roll i Peter Pan är lite speciell, hon spelar den stumma Tingeling och har inga repliker. Enkelt, kan tyckas, men Klara håller inte riktigt med.

– Jag måste ju liksom visa med kroppen och miner vem jag är.

Axel Agbrant, 10 berättar att hans skådespelarkarriär började när han som liten pojke kröp omkring hemma på golvet och spelade hund. Han vet inte riktigt, men kanske kommer han att bli nervös när han står på scenen med hundratals i publiken.

– Men det är väl ingen katastrof om det blir lite fel. Vi får väl hjälpas åt.

– Jag har ju varit med förut och blivit mindre nervös med åren, säger Klara.

– Det viktigaste är ändå att ha kul. Jag kände inte så många här innan vi började, men vi har redan blivit vänner, säger Axel.

Planering ger trygghet

Efter ett par timmar börjar skådespelarna droppa av, fast några hänger sig kvar och småpratar lite, som om de inte riktigt vill att det ska vara slut.

Cina och Reni tar sitt regiuppdrag på stort allvar. Båda har varit med förut och vet vad som gäller. Bra planering är en av nycklarna för att få till en positiv stämning i gruppen. Det gäller skådespelarna, men även det hundratal andra som är involverade i uppsättningen. Den som ser en teaterföreställning kanske har svårt att förstå allt arbete som ligger bakom, med ljus, ljud, scenografi, kostym, smink, marknadsföring, ekonomi. Och en hel del annat.

– Om alla är trygga och har sin uppgift klar för sig, då blir det också kul, menar Cina.

– Jag har sett många som är tysta och blyga i början, men genom mötena i det här rummet så växer självförtroendet, säger Reni.

Hela tiden återkommer ord som glädje, lekfullhet och lust när Reni och Cia beskriver deras sätt att leda arbetet framåt. Visst kan de se att några är mer talangfulla än andra.

– Men det betyder inte mycket, för här är ingen viktigare än någon annan. För oss gäller det att locka fram det bästa i varje person, säger Reni.

Men självklart vill de båda att uppsättningen ska hålla hög kvalitet. Publiken förväntar sig mer än ”vanlig” skolteater, där skådespelarna står och läser sina repliker rakt upp och ner.

– Vi vill ju vara stolta och känna att vi har gjort något bra. Och det kommer att bli bra!

Teater bättre än golf

De allra flesta i det stora Peter Pan-projektet jobbar ideellt, men några avlönas, särskilt de som medverkar som en del av sitt jobb. För både Cina och Reni är teaterengagemanget helt ideellt. Till vardags jobbar Cina med personalrekrytering och Reni är dramapedagog.

– Vissa ägnar ju all sin fritid åt att spela golf. Då föredrar jag teater, säger Cina.

– Jag kan vara jättetrött efter jobbet, men går härifrån med en riktig energikick, säger Reni.

– Men fattar du vad mycket tid vi lägger ner på det här, det är egentligen helt galet, säger Cina och skakar lätt på huvudet.

Galet. Men också galet roligt.

 

PETER PAN

Peter Pan är en pojke som kan flyga och vägrar bli vuxen. I pjäsen tar han med syskonen Darling – Michael, John och Wendy – till Landet ingenstans, där de får uppleva många spännande äventyr. I historien förekommer även fen Tinge-ling och piraten Kapten Krok. Peter Pan är skapad av den skotske författaren J.M. Barrie (1860-1937). Peter Pan har spelats världen över i många versioner och även på film.

 

HALLARNAS SKÅDESPELARLAG AMATÖRTEATER SEDAN 1943

Hallarnas Skådespelarlag är en av Sveriges äldsta amatörteaterföreningar, bildad 1943. Föreningen med ett sjuttiotal medlemmar har i många år bjudit Halmstadsborna på mindre och större teateruppsättningar. Senast var det Markurells i Vadköping, och i sommar är det dags för Peter Pan.

Marie Lindgren är föreningens ordförande och Ulla-Britt Ahlm är kassör. Båda brinner för amatörteater och har själva stått på scen många gånger.

– Det är vansinnigt roligt. I en teaterförening möter du människor du aldrig skulle träffa annars. Ni slänger av er vardagen och jobbar mot ett gemensamt mål, säger Marie.

Kraven har höjts inom amatörteatern på senare år. Ny teknik skapar nya möjligheter, både vad gäller ljus, ljud och scenografi.

– I dag måste det vara kvalitet, annars kommer inte publiken. Som tur är har vi väldigt duktiga regissörer som ställer upp ideellt, säger Ulla-Britt.

I Hallarnas Skådespelarlag har regissörer och aktiva stor frihet att genomföra sina egna teaterprojekt. Styrelsens roll är att skapa goda förutsättningar. Både Marie och Ulla-Britt tycker att kommunen kunde visa mer uppskattning för teaterföreningens roll i Halmstads kulturliv. Och gärna ett ekonomiskt stöd.

– Amatörkulturen är ute i kylan i den här stan. Det är finkultur som gäller, säger Ulla-Britt och skakar på huvudet.

Samarbetet med Studiefrämjandet ger föreningen ett välbehövligt ekonomiskt tillskott. För trots all entusiasm och alla tusentals timmar av ideellt arbete, behövs pengar för att skapa en teaterföreställning.

En bra relation med ett studieförbund är viktigt, och vi har det jättebra med Studiefrämjandet.

 

TEATER I STUDIEFRÄMJANDET

Studiefrämjandet samarbetar med många teatergrupper över hela landet. Mycket i ett amatörteaterprojekt kan genomföras i studiecirkelform. Manusskrivande, musik, scenografi, kostym och dramaturgi. Studiefrämjandet kan ge stöd till teatergrupper på olika sätt, med lokaler, utrustning, marknadsföring och kontakter. Är du intresserad av samarbete, kontakta Studiefrämjandet på din ort. www.studieframjandet.se.

 

4 AV 10 GÅR PÅ TEATER

• Amatörteaterföreningar finns över hela Sverige. Cirka 200 teaterföreningar är medlemmar i Amatörteaterns riksförbund, www.atr.se.

• 4 procent av befolkningen, 16-85 år, har själva utövat teater eller lajv det senaste året. Bland unga i grundskolan och gymnasiet har cirka
10 procent spelat teater eller musikal.

• 41 procent av befolkningen, 16-85 år, har någon gång det senaste året gått på teater.

Läs mer om Studiefrämjandets verksamhet inom teater och scenkonst!

Ur Cirkeln nr 1 2019.

  • Text: Thomas Östlund
  • Senast ändrad: 2 juli 2020