logo

Att rigga & spela in

När du spelar in är det viktigt att tänka på tekniska detaljer såväl som de psykologiska delarna. Under ”Mikrofoner” i undermenyn här till vänster kan du läsa om vad som kännetecknar olika mickar. Här får du lite allmänna råd om vad som är bra att ha i bakhuvudet under en inspelning.

Under de första minuterna på inspelningssessionen kan ofta en känsla av inspiration och lustfylldhet infinna sig. Den känslan är viktig men ofta svår att hålla fast i. Det finns olika situationer då inspirationen försvinner iväg och inte infinner sig förrän kanske nästa dag. Till exempel vid teknikstrul. Säg att du har bestämt träff med en basist som ska lägga en basslinga till en låt. Grunden rigga allt som behövs innan musikern dyker upp. När väl basisten har kommit är det viktigt att fixa en bra medhörning. Om inte medhörningen fungerar ordentligt så går det energi i att fixa det istället för att spela. Ha lurarna beredda och var lyhörd inför musikerns önskemål om volym på både sitt eget instrument, click och spåret som personen spelar efter. Om något börjar strula så kommer musikern snabbt känna sig oinspirerad och uttråkad vilket kommer att påverka resultatet.

 

Omtagningar

Ibland kan man vara nervös inför en tagning om man är ovan vid att spela in. Det händer något när man vet att flera lyssnar eller då det finns press att göra en bra tagning. Ett tips är då att säga till sig själv eller den musiker som ska spela att det bara är ett test. Kör på prov bara på skoj för att se hur det blir. Då slappnar den som ska spela av lite mer vilket kan leda till att det blir en ganska bra tagning trots nervositet. En viktig grej när det gäller tagningar är dock att inte göra för många. Ta fyra stycken och klipp ifrån det. Den andra tagningen blir oftast den bästa. Efter för många försök blir man trött och oinspirerad. Tänk också på att spela hela låten rakt igenom hur det än går. Annars blir det lätt att man fastnar halvvägs.

 

Inga åskådare i studion

Ha ingen som inte har med inspelningen att göra i studion. Den som försöker sätta en tagning kan lätt bli stressad eller få prestationsångest när någon står och lyssnar.

 

Ställa in nivåer

Innan du börjar spela in så ska du hålla koll på nivåmätaren så att ljudet inte klipper, det vill säga går på rött och slår i taket för då låter det inte bra. Se också till så att du har lite headroom kvar, vilket utgör det område mellan lägsta nivån och då ljudet klipper. När du sedan bearbetar den färdiga mixen har du på sätt fler möjligheter. 

 

Micka upp

Olika mikrofoner har olika ändamål. Vilken mikrofon som passar bäst beror på vad du ska spela in och i vilket rum. Här följer ett par exempel på klassiska uppmickningar som brukar funka bra. 

 

Sång - Läs "Fixa sånginspelningen" i vänstermenyn. Ett generellt råd är att backa upp så långt det går utan förlora närheten och att välja mikrofon efter rum och röst. En growlare låter förmodligen bra i en lomhörd SM57:a medan en singer songwriter kanske väljer en kondensatormikrofon. Ha en av varje och testa.

 

Elgitarr – Placera en dynamisk mikrofon och rikta rakt mot konen. Om du vill kan du experimentera med mickplacering genom att rikta micken mot kanten av konen eller olika ställen för att ändra soundet. Micken ska vara ganska nära då den dynamiska micktypen kräver det. Börja med en decimeter och justera om det behövs.

 

Akustisk gitarr – Även här kommer den dynamiska mikrofonen till användning. En klassisk teknik när man spelar in akustisk gitarr är att rikta mikrofonen mot det tolfte bandet. Det fungerar även bra med en stormembransmikrofon. Rikta mikrofonen in mot gitarrkroppen för mer botten.

 

Trummor – Det finns många olika sätt att micka upp trummor. Som hobbymusiker får man ofta utgå ifrån hur många mikrofoner man har samt ingångar på ljudkortet. Så var kreativ, testa och sök på olika modeller. Här följer ett par råd om vilka mikrofoner som passar till trumsetets delar. Om du är osäker på trumsetets olika delar kan du läsa mer om det under ”Trummor”.

 

Baskaggen - mickar du bäst upp med en dynamisk mikrofon. Sätt in den en bit i hålet på baskaggen.

 

Virveltrumma – Den dynamiska mikrofonen lämpar sig även till virveln. Bäst resultat får du om du sätter en ovanför riktad mot tillslaget samt en under vid sejarmattan för att ta upp botten. Ha den så långt från virveln som det går utan att ta läck från cymbaler. 

 

Överhäng - Små kondensatormickar fungerar bra för detta ändamål.

 

Hängpukorna – Även här funkar den dynamiska micken bra. En till varje trumma.

 

Rummet – Rumsmickar tar upp hela trumsetets ljud och placeras en bit ifrån. En stormembransmikrofon fungerar bra som rumsmick. En annan riktigt bra rumsmikrofon är bandmikrofonen. En välriktad bandmikrofon kan i princip ensam ta upp hela trumsetet och få det att låta okej, så som rumsmick fungerar den utmärkt. Men som sagt, en stormembranare gör också jobbet.