logo
Digital folkbildning

Låt cirkeln nå molnet – träffas och lär via nätet

Säg ”studiecirkel” och de flesta tänker på en grupp som träffas i en lokal. Nu upptäcker allt fler att det går att ha studiecirklar där ni också träffas via nätet.  Verkar det spännande, i så fall finns några saker som är bra att tänka på. Låt dig inspireras!


ALLAS MÖJLIGHET ATT DELTA

Distanscirkeln – perfekt för blyga

 

Att träffas öga mot öga och samtala upplever många som bästa formen för gemensamt lärande. Men det är inte hela sanningen, åtminstone inte för alla. Många av oss blir blyga och tysta i grupper med nya människor. På en del folkhögskolor har det visat sig att många deltar mer aktivt i en distansutbildning än i en ”vanlig” kurs. Tid att tänka och reflektera innan man gör ett inlägg, kan för en del av oss vara en förutsättning för att våga delta fullt ut.

 

Att delta i studiecirklar när man själv vill och har tid är en annan fördel med distanscirkeln. Extra bra för till exempel småbarnsföräldrar eller skiftarbetare. Digitala inslag i cirkeln gör att fler kan delta utifrån sina egna förutsättningar.

 

 

DIGITALA MÖTESPLATSER

Strilande ström av möjligheter att mötas

 

Internet, smarta telefoner och surfplattor är fulla av möjligheter till digital kommunikation och lärande. Nya appar och webbaserade lärplattformar dyker upp i en strilande ström. Vilket eller vilka av mötesplatserna passar en studiecirkel bäst?

 

Studiefrämjandets cirklar har fri tillgång till lärplattformen Learnify. Där kan ni som deltar i cirkeln ha er egen digitala studieplats. Ni kan kommunicera med varandra och skapa ert eget studiematerial. Learnify finns som app till både smartphone och surfplatta.

 

Många studiecirklar använder andra gratisplattformar. Det kan vara gruppchattar eller slutna gruppsidor i Facebook. Möten i realtid via till exempel Skype eller Google Hangouts är också vanligt.

 

 

DIGITALA VERKTYG FÖR SAMARBETE

Samla era dokument i ”molnet”

 

När ni har hittat en bra form för att mötas via nätet kan andra behov uppstå: Hur kan vi samla våra dokument och redigera texter tillsammans? Var kan vi ladda upp våra bilder så att alla kommer åt dem? Hur samarbetar vi bäst kring vårt skapande, till exempel låtskrivande?

 

Ett välkänt verktyg för att samarbeta kring dokument är Dropbox. Det är enkelt uttryckt en hårddisk som ligger på internet, en så kallad ”molntjänst”. I Dropbox kan du spara dokument och filer i mappar precis som i din dator, med skillnaden att du kan komma åt dem från vilken dator, surfplatta eller smartphone som helst. För att använda Dropbox måste du skapa en personlig inloggning på www.dropbox.com. Du kan också bjuda in andra så att ni delar en plats på Dropbox. Det finns även funktioner för att kommentera och föra dialog kring era gemensamma dokument. Tänk bara på att när du tar bort ett dokument så raderas det för alla som har tillgång till mappen. Dropbox är bara ett exempel av många smidiga molntjänster.

 

 

DIALOG VIA NÄTET

Snubbla inte på teknikens trösklar

 

Att samtala och dela erfarenheter är viktigt i alla studiecirklar. Som cirkelledare ska man alltid bidra till att alla deltagare upplever sina inlägg som värdefulla. Dialogen i gruppen ska utformas så att alla kan lära tillsammans.

 

Eftersom dialog och lärande via nätet kan vara nytt för många bör man som ledare vara extra uppmärksam. Tänk på att vi har olika kunskap att använda digitala verktyg. Låt ingen känna sig exkluderad eller ”efter i utvecklingen”. Försök se till att de tekniska trösklarna blir så låga som möjligt. Lotsa och fråga tills alla är med på banan.

 

 

EN ENKEL STUDIEPLAN SÄTTER RAMARNA

Håll koll på studietimmarna

När ni startar en studiecirkel ska ni göra en studieplan (kallas ibland arbets- eller handlingsplan). Planen ska tala om vad man vill lära sig och hur man vill lära sig tillsammans. Studieplanen görs ofta med stöd av personal från Studiefrämjandet, särskilt om cirkeln är helt ny. Det finns också färdiga studieplaner inom olika ämnesområden. Vill ni genomföra delar av cirkeln digitalt, så beskriver ni det i planen.

 

Varje studiecirkel rapporterar sin verksamhet på en deltagarlista. Där anges också hur många studietimmar ni haft i cirkeln. Hur ska man då omvandla digitala cirkelstudier till studietimmar? Här gäller det för er att uppskatta hur många timmar cirkelns moment via nätet hade inneburit om ni enbart träffats fysiskt. Det här kan verka knepigt, men i dagsläget finns inget annat sätt.

 

Träffas ni i realtid via till exempel Skype räknar ni den tiden precis som vid en fysisk träff. Givetvis kan studiecirkeln ha både fysiska träffar och digitala moment. Studieplanen beskriver hur studiecirkeln ska fungera – och det är ni deltagare som bestämmer.

 

PIanen är alltså viktig, liksom att uppskatta timmarna så noga som möjligt. I en studiecirkel finns dock inga krav på att ni ska nå ett visst mål eller resultat. Lärandet i en studiecirkel ska vara fritt, flexibelt och roligt!

 

 

ÖVERKURS FÖR ER SOM SKAPAR MUSIK:

 

Det finns en uppsjö speciellt framtagna plattformar för er. Via Studiefrämjandet kan du och din grupp nu få fri tillgång till den molnbaserade tjänsten Soundtrap. Där kan ni spela in och på ett enkelt sätt samarbeta och kommunicera kring ert låtskrivande och arrangera era låtar. Prata med Studiefrämjandet på din ort för mer information!

Ett annat bra exempel är Splice där man laddar upp och synkroniserar hela projekt från musikprogram som Logic Pro X, Garageband eller Ableton Live för samarbete med andra. Via VST Connect kan du göra samma sak och lite till med musikprogrammet Cubase. Ejamming Adiio är ett exempel på plattform som finns för att spela musik live tillsammans via nätet och även spela in det ni gör.

 

TIPS!

• Se kortfilmen 7 fördelar med nätbaserade studier där Västerås Folkhögskola listar vinster med lärande via nätet.

• Föreläsaren Patricia Diaz har en sajt som handlar om att underlätta lärande med hjälp av digitala verktyg. Där finns även bra länksamlingar: www.patriciadiaz.se

 

Text: Marcus Pehrsson