logo
Frilufstrender

Åt vilket håll blåser friluftsvindarna?

Åt vilket håll blåser friluftslivets vindar? Vilka naturupplevelser väcker människors lust och längtan? Cirkeln riktar frågan till tre trendspanare i tre av Studiefrämjandets medlemsorganisationer – Friluftsfrämjandet, Svenska Turistföreningen och Naturskyddsföreningen.

 

 

Friluftsfrämjandet:

FRILUFTSLIVET ÖKAR TAKTEN – OCH TAR DET LUGNT

 

– Friluftslivet ökar hastigheten, det säger Johan Ekroth, kommunikationschef på Friluftsfrämjandet. Men lugnet vid lägerelden har fortfarande sina anhängare. 

 

Snabbsamhället sätter sin prägel även på friluftslivet. Att utmana sig själv fysiskt är en tydlig trend. Här gäller det att röra sig snabbare över längre distanser.

 

Swimrun är ett av flera exempel. Det började som en vadslagning mellan fyra vänner om att ta sig snabbast från Utö till Sandhamn i Stockholms skärgård, genom att simma mellan öarna och springa över dem. Nu har idén fortplantat sig, med mängder av tävlingar på samma tema. 

En tydlig utveckling är en allt starkare sammanlänkning mellan tävling och friluftsliv, menar Johan Ekroth.

 

– Natursport kanske man kan kalla det, alla deltagare tävlar inte men ofta finns ett tävlingsmoment inbyggt.

 

Men ingen trend utan en motreaktion.

 

– Det långsamma friluftslivet med yxa, lägereld och flanellskjorta har också sin givna plats.

 

Bushcraft, självförsörjande uteliv där man lever på det naturen kan ge, har sina rötter i Australien och får nu allt fler utövare i Sverige. Även mer traditionell friluftsverksamhet är populär. Det är stor efterfrågan på Friluftsfrämjandet arrangemang, särskilt de som riktas till barn. Skogsmulle lever och frodas, inte minst bland barnfamiljer. Så är det numera även för
familjefadern Johan Ekroth. Hans egna stora passioner, offpiståkning och Kitesurf (brädsegling med drake) har fått stå tillbaka lite på senare tid.

 

– Nu är det mest små utflykter till närmsta skogsdunge med barnen som gäller.

 

Som organisation jobbar Friluftsfrämjandet hårt för att vara ständigt relevanta. Utmaningen är att hitta former som passar folks förändrade vilja att engagera sig ideellt.

 

Vi bildades för att sänka barriärerna till ett aktivt friluftsliv. Och med många människor som både är nya i landet och av olika skäl obekanta med friluftsliv blir vårt bidrag till samhället än viktigare.

 

 

Svenska Turistföreningen:

DET SKA VARA UNIKT – OCH BEKVÄMT

 

Stadsvandring, låglandsvandring eller högfjällstur? Vandring i alla former blir alltmer populärt. Det menar Jenny Engström, kommunikationsansvarig på Svenska Turistföreningen. En annan tydlig trend är jakten på det unika resmålet. Ingen vill längre trängas på samma badstrand som grannen.

 

Veckolånga strapatsfyllda turer i fjällen. Den klassiska fjällvandringen drar fortfarande stora
 skaror, men passar inte alla. En lagom ansträngande dagsvandring följt av en trerätters med vin på hotellet, för många låter det betydligt mer lockande.

 

Markerade leder, välskötta fjällstugor och guidade arrangemang, det är Turistföreningens strategi för att göra fjällen tillgängliga för nyfikna, lite lättjefulla, nybörjare.

 

– Allt fler växer upp i städer och då måste vi sänka trösklarna till naturen. Jag tror att vandring är populärt för att det är så lätt. För låglandsvandringar behövs varken utrustning eller förkunskaper, säger Jenny Engstöm.

 

Sverige är fyllt av lokala vandringsleder och Turistföreningen lobbar för att hålla dem i gott skick. Nyligen har Skånes 33 kommuner gått samman för att rusta upp landskapets vandringsleder. Det sker lagom till Eurorando 2016, den 10–17 september, ett öppet vandringsevent då 3 000 vandrare från hela Europa samlas i Skåne.

 

En annan tydlig trend som Jenny Engström noterat är jakten på det unika. Att hitta den annorlunda naturupplevelsen eller destinationen, som inte behöver vara så spektakulär, men där få har varit tidigare.

 

– Då blir din resa ett intressant samtalsämne bland vänner och på sociala medier, och det är vad många strävar efter.

 

En helgvandring på Hälsingeleden eller ett besök på Gotska Sandön kan alltså väcka större nyfikenhet och beundran än två veckor i Thailand.

 

Att uppleva det annor-lunda hänger samman med viljan att lära nytt på resan, också det ett tidens tecken. Matintresset är kanske det tydligaste exemplet, med resor som innehåller besök på gårdsmejerier, hos kravodlare och lokala matproducenter. Turistföreningen hakar på trenden med kurser och aktiviteter, ofta kopplade till boende på vandrarhem.

 

– Allt färre vill ligga stilla på en sandstrand på semestern. Det måste hända något, helst något unikt, sammanfattar Jenny Engström. l

 

 

Naturskyddsföreningen:

MINST KRÅNGLIGT – MEST POPULÄRT

 

Punktinsatser som förenar miljönytta och naturupplevelser. Längtan till vildmarken, med instagram inom räckhåll. Två tecken i tiden, enligt Eva-Lena Neiman, pressansvarig på Naturskyddsföreningen.

 

– Helt galet, intresset för SM i fågelholk är större än någonsin.

 

Cirkeln fångar Eva-Lena Neiman efter en hektisk dag fylld av mediekontakter i samband med att finalisterna i SM i fågelholk har presenterats. Fast egentligen är hon inte särskilt förvånad. Klädbytardagen, Ängens dag, cykelmekardagar och nu SM i fågelholk är exempel på framgångskoncept i Naturskyddsföreningen.

 

– Minst krångligt är mest populärt. Människor vill göra konkreta punktinsatser, gärna med ett praktiskt inslag. Något enkelt och kul som dessutom är bra för miljön.

 

Ett annat tecken i tiden är vad Eva-Lena Neiman kallar ”viljan till det vilda”.

 

– Det finns en längtan till äventyret, till den orörda naturen långt bort. Kanske är det en reaktion mot allt det kontrollerade och tillrättalagda i dagens samhälle, spekulerar hon.

 

Det lustiga är bara att den som kommer till vildmarken gärna vill att hela världen ska veta att man är där. Bilderna flödar på facebook och instagram. Inget fel i det, menar Eva-Lena Neiman, vars eget stora och kanske lite nördiga intresse på senare år har varit att fotografera sällsynta fjärilar med sin Iphone

 

– Det är min stora passion och mobilen har man ju alltid med sig. Det är en utmaning att komma nära fjärilarna.

 

Naturskyddsföreningen ökar antalet medlemmar. Att delta i något som man gillar är för många en väg in i föreningen, tror Eva-Lena Neiman.

 

– Ingen vill börja med att sitta i styrelsen, men avgränsade aktiviteter kan var en bra inkörsport till ett mer aktivt föreningsengagemang.

 

Utomhus behöver inte heller ha med naturen att göra. Sommar är loppistid och på många
håll i landet arrangeras superloppisar, både utomhus och inomhus.

 

 – Retrotrenden är hur stor som helst. Konkret, kul, miljösmart och populärt.

 

Text: Thomas Östlund